Avatar billede madsnordskov Nybegynder
01. november 1999 - 09:24 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

SQL UPDATE

En løsning på denne her giver 595 point. Primært fordi jeg ønsker at blive afmeldt eksperten, men en mail til admin ikke har afstedkommet dette... så inden jeg lader min profil sove, kan I andre jo ligeså godt få mine points.

Her er opgaven:

Jeg har en tabel i Access (tblSF) i den er der udover et "id"-felt et felt, der hedder "dato" og så 21 felter der hedder "v1", "v2", "v3" osv op til "v21".

Jeg har så en SQL-streng, der med INSERT INTO opretter en ny post, der registrerer dato og så udfylder en række af v-felterne med "on". Dette bruges til at se om der er nogle reserveringer på netop den dato. (v-felterne repræsenterer tidspunkter).

Når nu der på samme dag laves andre reserveringer.. dvs. at der skal udfyldes flere v-felter med "on" kan jeg jo ikke bruge INSERT INTO, da den så laver en ny post.

Så skal jeg vel have gang i noget med update... men hvordan skal syntaksen kringles?

Jeg håber I kan hjælpe...
Avatar billede madsnordskov Nybegynder
01. november 1999 - 09:25 #1
sorry jeg mente 550 point...
Avatar billede flemming Nybegynder
01. november 1999 - 09:42 #2
For at sætte de tre første uden at sætte dato:
UPDATE tblSF SET V1=strV1, V2=strV2, V3=strV3
Avatar billede ij Nybegynder
01. november 1999 - 09:45 #3
sql="update tblSF set v1='on', v16 ='on' where dato = "&dato

Denne sætning sætter v1 0g v16 = on. Samme fremgangs måde for alle dine v'er der skal sættes til on. Var det sådan noget lignende du ledte efter?
Avatar billede jens_elling Nybegynder
01. november 1999 - 09:47 #4
UPDATE tabelnavn
SET feltnavn=nyværdi
WHERE betingelse
Avatar billede ziber Nybegynder
01. november 1999 - 10:18 #5
SQL ="UPDATE tblSF SET V1='Value', V2='Value' WHERE dato =#" & datoValue & "#"

Set Conn = DinConnection
Set RS = Conn.Execute(SQL)
Avatar billede madsnordskov Nybegynder
01. november 1999 - 10:21 #6
Tak... slut!
Avatar billede madsnordskov Nybegynder
01. november 1999 - 10:27 #7
Jeg skal lige høre til sidst...

man kan vel ikke sige noget i stil med:

UPDATE tblSF SET (v1, v3, v5) = ("on", "on", "on") ???
Avatar billede ij Nybegynder
01. november 1999 - 10:28 #8
Nej det kan man ikke
Avatar billede madsnordskov Nybegynder
01. november 1999 - 10:29 #9
tænkte jeg nok :-)
Avatar billede madsnordskov Nybegynder
01. november 1999 - 10:32 #10
Hvad sker der hvis man prøver at UPDATE og der ikke er en post, man kan UPDATE?
Avatar billede ij Nybegynder
01. november 1999 - 10:34 #11
Så mener jeg at den ikke opdaterer noget. Så det sker der ikke noget ved.