Avatar billede c-holst Novice
13. juli 2005 - 08:25 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Skærmen er trukket sammen på midten

AOC 17 spectrum 7 GLR
billedet er trukket sammen på midten af skærmen, sådan at der i siderne er 5-10 centimeter sort skærm.

Hvad gør jeg lige ved det
Avatar billede screem_brille Novice
13. juli 2005 - 08:36 #1
Det er defekte kondensatorer i horisontaldelen, disse skal udskiftes.
Avatar billede peet49 Nybegynder
13. juli 2005 - 08:45 #2
Jeg tror mere på horizontal udgang, der er gået.
Avatar billede peet49 Nybegynder
13. juli 2005 - 08:47 #3
screem_brille>>hvor kommer du på, at det er kondensatorerne, der skal skiftes, det er næsten aldrig skyld i det, for det meste er det en forsyningsspænding til udgangen, eller en udgangstrans.
Avatar billede peet49 Nybegynder
13. juli 2005 - 08:48 #4
Men det er ikke et sted, man piller uden den fornødne erfaring, da der ligger 28-30000 volt på enheden.
Avatar billede screem_brille Novice
13. juli 2005 - 08:53 #5
jeg kommer til det, fordi jeg nok har lavet de første 4-500 af netop denne skærm (minimum), da jeg arbejdede som monitor tekniker ;) og fejlen er de kondensatorer der sidder i horisontal delen til regulering af bredden afhængiggt af opløsning og refresh rate.

Havde det været horisontal udgangen havde der med 99% sikekrhed ikke været billede på, da HOT så ville være kortsluttet.
Avatar billede peet49 Nybegynder
13. juli 2005 - 08:56 #6
Ja-hvis du mener, jeg har en anden opfattelse, men glem det, du kan jo også have ret, forsat en god dag.
Avatar billede c-holst Novice
14. juli 2005 - 08:55 #7
Nå, her er så stutus på problemet.
efter at jeg havde været hjemmefra til igår aftes, har skærmen bestemt sig for at virke igen, hvilket jo er dejligt.

problemet er så hvor længe, og om det kan give nogen problemer at køre videre med den så længe det kan gå?

Er det noget jeg kan gøre for at forebygge?

Sker det igen, vil i så have gavn af et billede af, hvordan det ser ud?

har i flere kommentarer/spørgsmål, er i naturligvis velkomne

-->Sempron, ser gerne, at du også lægger et svar ind
Avatar billede peet49 Nybegynder
14. juli 2005 - 09:08 #8
Det kan skyldes en koldlodning/temperaturafhængig fejl.
Avatar billede screem_brille Novice
14. juli 2005 - 10:52 #9
er helt enig med semprom, mht en koldlodning, kan næsten ikek svare sig at få kigget på den (medmindre du kender en der kan gøre det meget billigt for dig), en ny skærm koster jo mindre end ja næsten intet
Avatar billede c-holst Novice
14. juli 2005 - 19:52 #10
Så med andre ord. jeg ser tiden an, og takker for jeres jeres svar, som fra jer begges side altid virker gode og velbegrundede. Det er jo altid svært at analysere sig frem til årsagen til et problem ud fra en kort beskrivelse, men det glæder mig dog, at i blev enige til sidst:-)

mvh
carsten
Avatar billede peet49 Nybegynder
14. juli 2005 - 20:24 #11
Selv tak og tak for point.