Avatar billede styrmand Nybegynder
13. juli 2005 - 00:18 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tilgå sessionvariable direkte fra kode

Når jeg arbejder med ASP.NET placerer jeg min kode i selvstændige cs-filer.
Det fungerer fint, men jeg har et problem, som er ved at være en pain in the a.. :-)
Hvis jeg i min kode, skal tilskrive en sessionvariabel en værdi, kræver det, at jeg sender en session hele vejen ned i gennem mit system som et parameter. Det giver en unødig kompliceret kode.

Findes der ikke en direkte vej til ASP.net applikationens globale værdier Session, application, http-context o.s.v.

Jeg vil f.eks. gerne kunne skrive

session["antal"]=12345 eller noget i den stil, helt nede i mine klasser, men det har jeg ikke fundet en metode til.

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede styrmand Nybegynder
13. juli 2005 - 00:20 #1
Jeg vil lige uddybe:

Jeg ønsker at kunne anvende sessionvariablerne som alm. globale variabler. Noget siger mig, der findes et objekt i ASP.NET, som tilbyder denne mulighed - men som sagt - jeg har ikke fundet det.

Hjælp. :-)
Avatar billede styrmand Nybegynder
13. juli 2005 - 00:56 #2
Min cs-fil har f.eks. følgende opbygning:
-----------------------------
using System;
namespace Novra
{
    public class minKlasse
    {
        public minKlasse(){}

        public string givMigEnTekstMor(){
            return "Her er en tekst min dreng.";
// Hvordan kan jeg referere til en sessionvariabel her f.eks. session("morsTekst"); ?

        }
--------------------------------
Min aspx-side har dette indhold:

<%@ Page Language="C#" %>
<%@ import Namespace="Novra" %>

<script runat="server">
    string tekst="";

    void Page_Load(){
        Novra.minKlasse o = new Novra.minKlasse();
        tekst = o.givMigEnTekstMor();

    }
</script>

<html>
<head>
    <title>Mintest</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
</head>
<body>
<%=tekst%>
</body>
</html>
Avatar billede softspot Forsker
13. juli 2005 - 01:41 #3
Du kan benytte

HttpContext.Current.Session

til at få fat i dit aktuelle session-objekt.

HttpContext er et globalt objekt som ikke skal initieres inden brug, så det er bare at kalde det som ovenfor...
Avatar billede styrmand Nybegynder
13. juli 2005 - 02:11 #4
Ja ved du hvad - det var lige det, jeg søgte efter...

Tak skal du have
Avatar billede softspot Forsker
13. juli 2005 - 08:43 #5
Det var så lidt :)

.. og tak for points.