Avatar billede kadol Nybegynder
12. juli 2005 - 15:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

gemme tom database struktur og reimportere data

Access 2000/2003:
Jeg har en db, hvor autonumererings-numrene mangler nogle ind immellem, da der blev slettet poster. Nu vil jeg gerne reimportere de eksisterende data i db-strukturen og få igen uafbrudt autonummerering. Jeg kører med sammenkædede tabeller front/be og tre formularer.
Hvordan gør jeg det smartest?
Avatar billede jensen363 Forsker
12. juli 2005 - 15:54 #1
Hvofor dog ikke beholde den nummering ... hvis du benytter numre som relation i andre tabeller, vil du få problemer !!!
Avatar billede mugs Novice
12. juli 2005 - 15:57 #2
Det er jo fuldstændig ligegyldigt hvilket autonummer din post har, normalt benyttes dette kun som tabellens primære nøgle som du skal ikke bruge det - databasen skal.

Ellers kan du blot slette feltet komprimere din database i Funktioner > Databasefunktioner. Men husk jensen's kommentar. Hvis autonummer relaterer til andre tabveller får du problemer.
Avatar billede kadol Nybegynder
13. juli 2005 - 10:07 #3
Jeg bruger et autonr som unik, fortløbende nr synlig for brugeren. Og ja, tabellerne er relaterede over det. Men kan man ikke bare gemme en db uden data?
Avatar billede jensen363 Forsker
13. juli 2005 - 10:11 #4
Du kan godt lave er tom database på baggrund af den eksisterende datastruktur. Problemet opstår når du vil forsøge at "om-nummerere" dine unikke nøgler, når disse samtidig benyttes som relationer imellem flere tabeller.
Avatar billede kadol Nybegynder
14. juli 2005 - 09:15 #5
Så importerede jeg tabeller med/uden data, formularer, rapporter og ikke at glemme VBA moduler i en tom db. Data blev indtastet igen, da det kun drejede sig om 8 poster (men hvis jeg havde haft flere var det vist ikke vejen frem). Til sidst kontrol af relationerne. Nu har jeg hvad jeg ønskede!
Avatar billede jensen363 Forsker
14. juli 2005 - 09:24 #6
Og vores råd var ikke point værd ????
Avatar billede kadol Nybegynder
14. juli 2005 - 09:32 #7
Til Jensen 363: Sletning af feltet databasekomprimering gav ikke noget resultat. Og i fortalte jo ikke hvordan man kun gemmer db strukturen! Jeg bruger stadig det autonr som nøgle i relationerne, men har ikke problemer da jeg ikke importerede de gamle data. Sorry, men jeres svar var ikke konkrete nok.
Avatar billede jensen363 Forsker
14. juli 2005 - 09:38 #8
Du nævnte ikke på noget tidspunkt, at at du ikke vidste hvordan du oprettede en tom database ... hvilket vel også er almen viden :o) ... men du fik trods alt af vide, at det du ville, ikke var uden problemer ... og hvad ville du have gjort, hvis du havde flere tusind poster ???
Avatar billede kadol Nybegynder
14. juli 2005 - 09:49 #9
Jeg vidste ikke hvordan man gemmer db-strukturen uden data:
"Nu vil jeg gerne reimportere de eksisterende data i db-strukturen og få igen uafbrudt autonummerering." og "Men kan man ikke bare gemme en db uden data?"
Hvis der var mange poster ville jeg måske have tænkt over at importere data uden det autonr felt, først slette feltet i relationerne etc. Det var jo lige præcis mit spørgsmål hvilken fremgangsmåde der var smartest. (PS At oprette en tom db er nok almenviden, men du kan da ikke være sikker på at alle ved hvordan?)
Avatar billede jensen363 Forsker
14. juli 2005 - 10:21 #10
Men kan man ikke bare gemme en db uden data? .... jo det kan man godt, men som du havde skitseret dine relationer var dette ikke tilrådeligt. Havde du været mere konkret i din opgaveformulering, og eksempelvis havde oplyst om, at du kun havde 8 registreringer, havde du antageligt fået andeledes vejledning.

Der er ikke nogen grund til at gøre mere i denne sag ... point er ligegyldige, men opfat det som et hint og råd til næste gang du opretter et spørgsmål .. :o)