Avatar billede the_mazter Nybegynder
11. juli 2005 - 15:02 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

grafikkorts køler og extern strømforsyning

Hej

1) Er der nogen der har målt hvor mange amperer http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=61&data=1&disc= trækker?

2) Kan man få en extern strømforsyning der afgiver 12 voldt og x (se ovenstående) amperer?

Mit bugdet hedder 1800 kroner, for det koster et nyt grafikkort.

/Mazter
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2005 - 15:10 #1
Den trækker ikke meget strøm, men hvad er meningen med det, hvorfor ikke anvende 12 volt fra din PSU ? ?
Avatar billede the_mazter Nybegynder
11. juli 2005 - 15:11 #2
Fordi jeg ikke har nogen ledninger jeg kan sætte til min PSU (eller det HDD kabel som også er 12 volt)

/Mazter
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2005 - 15:13 #3
Så ville jeg anbefale et Y kabel (strømsplitter), så du får 2 stik ud af 1.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2005 - 15:15 #4
Avatar billede haverslev Novice
11. juli 2005 - 15:16 #5
Du kan jo også være heldig, at der sidder et fri stik på bundkortet (lige ved grafikortet) der står "FAN" på stikket.
Avatar billede the_mazter Nybegynder
11. juli 2005 - 15:18 #6
Og hvis jeg nu ikke vil bruge min PSU til det? (Har dårlige erfaringer med at trække strøm fra PSU)

/Mazter
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2005 - 15:22 #7
Hvis du alligevel vil ofre 1800 kr. på det, så kaan du få flere rigtig gode PSU for de penge. At begynde at ofre penge på den løsning du skitsere, er ikke umage værd, så hellere en ny PSU.

Hvis du skal bruge 300 Watt fra din PSU, så skal det være en heftig maskine, med flere harddiske og flere optiske drev, før du kommer i nærheden af et forbrug på 300 Watt, så en lille blæser til dit grafikkort, kan den sikker også klare.
Avatar billede the_mazter Nybegynder
11. juli 2005 - 15:26 #8
har 450 Watt i min PSU, så det er ikke den der er problemet. Selv med sådan en Y splitter, vil jeg jo stadig skulle have nogen kabler fra det stik til blæseren, det er det jeg vil undgå ved at have en extern PSU dedikeret til blæseren.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2005 - 15:28 #9
Uanset om du anvender extern eller intern strøm til blæseren, så skal der gå en ledning til den.

Med et y-kabel, sætter du den ende ind i et stik der f.eks. er i en harddisk, og den ende med 2 stik, stikker du det ene i harddisken, og det andet i blæseren.
Avatar billede the_mazter Nybegynder
11. juli 2005 - 15:33 #10
Okay. Næste problem: De ledninger der skal forbindes med 2. stik enden, hvordan får jeg dem til at side fast? (Har et asus grafikkort, så jeg har måttet ændre lidt på kablerne (dvs klippet med i stykker og lodet lidt på dem), kan man lode i sådan en 'dåse' (y-kabel ende)? Eller hvad gør man?
Avatar billede haverslev Novice
11. juli 2005 - 15:43 #11
Efter hvad jeg lige kan se på billede: ati5_03l.jpg
Så er det jo ikke et almendelig strømstik, men en af de små 3bens stik (kan ikke huske hvad det hedder) men er dem der findes rundt omkring på nogle bundkort
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2005 - 15:43 #12
Der er monteret standart aflang 4 pins stik med 1 røs, 2 sorte og 1 gul ledning. I 1 stiks enden er stikket et han-stik, og i 2 stiks enden er det 2 hun-stik.

Man kan selvfølgelig med en loddekolbe, krympeflex og lidt snilde lodde det sammen, blot skal du huske, at det er rarest, hvis det kan skildes af igen uden brug af loddekolbe.
Avatar billede the_mazter Nybegynder
11. juli 2005 - 16:11 #13
Jeg prøver med en Y-splitter og sætter ledningerne fast.

/Mazter
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2005 - 17:57 #14
God ide  ;-)
Avatar billede the_mazter Nybegynder
18. juli 2005 - 18:18 #15
Intet. Ingen strøm til gfx blæseren.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. juli 2005 - 20:49 #16
Det forstår jeg ikke, kan du ikke uddybe ? ?
Avatar billede the_mazter Nybegynder
18. juli 2005 - 21:11 #17
Da jeg satte ledningerne (fra gfx-køleren)i y-splitteren, og satte det hele til PSU-ledningerne, og satte strøm til det hele skete der absolut ingenting.
(og nej, det er ikke fordi der ikke er forbindelse mellem psu ledningen og blæse ledningen)

Ingen bevægelse af selve blæseren.

Jeg tror jeg har ødelagt ledningerne (har trukket lidt i dem for at få plads, de har nok ikke forbindelse til de sokler de skal side på på selve blæseren), og da jeg har klippet selve stikket af på ledningen (til blæseren). Deraf ingen garenti, og heller ingen garenti da jeg har modificeret på selve kortet (udskiftet blæser).

Nå, lektien er lært: Når noget går i stykker, send det ind til folk der ved noget om det. Jeg taker for hjælpen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. juli 2005 - 14:24 #18
Ok den fes ind  ;-)