Avatar billede bennybangkarl Nybegynder
11. juli 2005 - 11:48 Der er 7 kommentarer

Fjernforbindelse til MySQL-database

Hey!

Jeg synes bestemt, jeg engang læste, at man kan oprette forbindelse til en MySQL-db fra et andet domæne, end det, hvor databasen er tilknyttet.
Er det rigtigt - og i givet fald, hvordan gør man det??

Mvh. Blomst
Avatar billede smarken Nybegynder
11. juli 2005 - 12:03 #1
man kan forbinde sig "udefra" på den port som din database er sat op på.
Det står i mysql's ini-fil.
Så skal du bare connecte til den ip-adresse som Mysql kører på på den angivne port.
Normalt er det vistnok port 3306..

Hvad mener du med domæne ??
Mysql har i sig selv ikke noget domæne tilknyttet (så vidt jeg ved) og har ikke oplevet det som et problem...
Avatar billede bennybangkarl Nybegynder
11. juli 2005 - 20:03 #2
Hvad jeg mente var, at man normalt bare bruger "localhost" ved oprettelse af forbindelse.
Kunne du evt. skrive, hvordan strengen i php ser ud, når man connecter til mysql fra "fremmed" side? - der ligger nogle ekstrapoint og lurer :P
Avatar billede muddi Praktikant
11. juli 2005 - 21:53 #3
Du kan sagtens forbinde fra andre domæner, men det kræver at det ikke er blokeret hos din udbyder. Det er vidst meget almindeligt på webhoteller, at man ikke kan forbinde til MySQL udefra. Jeg ved at det er tilladt hos Azero, men ikke hos Surftown. Læs evt. din udbyders FAQ.

For at forbinde skal du kende følgende:
host: localhost, ditdomain.dk, etc.
user: root, ditdomaindk, etc.
password: svarende til user

i php kan du f.eks. bruge

connect("mysql.ditdomain.dk", "ditdomaindk", "hemmeligt");

Hvad bruger du til at forbinde med? PHP, ASP, et database-værktøj?
Avatar billede bennybangkarl Nybegynder
12. juli 2005 - 00:34 #4
Jeg bruger helt klart PHP :P - vil lige lege lidt videre med det :)
Ved nogen tilfældevis, hvor man kan finde info til at sætte en MySQL-db op på en mac-server??
Avatar billede smarken Nybegynder
12. juli 2005 - 21:38 #5
weee muddi stryger lige inden om og tager førstepladsen...

MAC :
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/installing.html
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/which-os.html

.. så er der lidt at kigge på ...
Avatar billede smarken Nybegynder
12. juli 2005 - 21:47 #6
>>muddi
kunne man ikke fyre et sql-script afsted i en form, mod den ene server hvor siden så oversætter sql-scriptet, og derefter retunerer resultatet i en slags hidden form field til den første server, der så kan vise resultatet ??? ..bare en lille strøtanke ... hvis man vil omgå blokeringerne...
Avatar billede muddi Praktikant
15. juli 2005 - 22:49 #7
Jo, det skulle være muligt men det giver en masse overhead. Måske du kan blive overflyttet til en åben mysql server på dit webhotel. Jeg ved det er muligt nogen steder.