Avatar billede frille Nybegynder
10. juli 2005 - 01:33 Der er 7 kommentarer

Linux vs. XP Lyd

Hej derude. Jeg håber en kan give mig en fornuftig forklaring på hvad det er jeg lige har oplevet. Jeg har lige fået installeret linux - Debian på min bærbare og alt går fint. Nu kommer det så. Jeg statede XMMS op og importere nogle mp3 filer :-) og startede en sang, musikken startede derpå, men jeg opdagede noget mærkeligt, det var som om hastigheden på afspilningen var ja det er svært at vurdere, men hmm 1-2% langsommere end jeg huskede det. SÅ tænkte jeg hmm at det nok bare var mig, så jeg valgte at lave en test. Jeg fandt den samme sang frem på min xp maskine. Så startede jeg min linux maskine med 2-3sek forspring før jeg startede den samme sang på xp maskinen. Nu var min lille teori så at hvis linux maskinen virkelig var langsommere så burde xp maaskinen indhente den. Og sandelig JO, efter ca. 2,5min spillede de to helt i takt og efter ca. 3 min var xp kommet foran. Dette fatter jeg ikke !!! Er der nogen der har en fornuftig forklaring ??? lyd kvaliteten var helt i top på begge maskiner, dvs der var ingen skratten eller noget som helst, bare det faktum at linux maskinen spillede lidt langsommmere !!! Linux maskinen er installeret på en 600mhz og xp maskinen er en 900mhz, men det burde da ikke kunne give en sådanne forskel. Linux maskinen køre fint, dvs der er ikke noget virus eller noget. Så vidt jeg ved burde det være total irrelevandt om det så var en 266mhz imod en 3ghz, i hvilken hvem der først fik spillet en sang færdig, right ! Håber ikke det er en helt general fejl i linux.
Avatar billede langbein Nybegynder
10. juli 2005 - 23:37 #1
Har aldri lagt merke til problemet, men syntes problemstillingen hørtes interessant ut, slik at jeg googlet litt. Den mest sansynlige forklaringen jeg kunne finne var at det kunne være forskjeller i samplingsfrekvensen eller kodingen av signalene. (Slik at recorder og player ikke kommer til å stemme overens.) Hva med å forsøke med noen flere filer og/eller for eksempel bruke Linux også som opptaker ??

Bruker ellers en gammel 333 MHZ som lydspiller og har aldri merket noen forskjell i forhold til mine øvrige PC'er.
Avatar billede xyborx Nybegynder
12. juli 2005 - 02:57 #2
I forbindelse med et eksperiment hvor jeg ville have to lydkort til spille det samme, dvs de skulle klones, stødte jeg flere gange på dokumenter der forklarede at det ikke umiddelbart kan lade sig gøre. Godt nok kan man sagtens starte en lyd samtidigt på de to lydkort, men efter noget tid vil de komme ud af sync. Så vidt jeg husker skyldes det simpelthen at forskellige lydkort er opbygget forskelligt, og ikke altid kører med helt nøjagtige hastigheder. Jeg vil gætte på at det er noget af det samme du oplever, da det jo ikke er samme lydkort de to maskiner spiller igennem :)

Så alt i alt vil jeg mene at det er helt normalt, selvom det måske kan være irriterende.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. juli 2005 - 19:54 #3
Jeg tror det har noget med kernel latency at gøre.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2005 - 21:56 #4
Lige en forsinket kommentar: Jeg har været ude for det modsatte, nemlig at Linux afspillede sangene for hurtigt, og det vel at mærke på den samme maskine, som jeg kørte XP på. Så hardwaren var altså den samme. Det skal dog lige bemærkes, at sangene var rippet af et XP-program og formatet var OggVorbis. Under alle omstændigheder er det et besynderligt fænomen, der i længden godt kan blive lidt små-belastende :-)
Avatar billede frille Nybegynder
14. juli 2005 - 00:39 #5
Tak for de forskellige kommentar.
Til dig Strych9, hvis det er det du skriver har du så nogen ide på hvordan man kan ændre den ??? Da jeg formode at kernel, er den software kernel der ligger i linux os'en.

Til xyborx - det du beskriver, forstår jeg som den minimale forskel i hastighed der måtte være, men en sådanne forskel som du beskriver, er den forskel som jeg ser, at det mennskelige øre ikke kan høre. Dette er ikke mit problem tror jeg da man tydelig kan høre at sangen køre lidt langsommere.

Men tak for kommenttaren :-)

Til I to andre tak for kommentaren. Hvis i skulle falder over en løsning må i gerne sige til.

Jeg har ikke været hjemme de sidste par dage, så undskyld der først kommer et svar nu.
Avatar billede strych9 Praktikant
15. juli 2005 - 21:01 #6
Jeg ved ikke om det er kernel latency. Det er et skud i tågen.
Men altså, det jeg tænker er følgende: En CPU kan kun lave en ting ad gangen, når kernel får en besked fra en process som gerne vil bruge CPU skal den sætte nogle andre ting til side først og så give CPU tid til processen.
Den tid der går fra kernel får besked til den kan reagere på en høj-prioritets process kaldes latency. Det kan feks være 50 milisekunder. Linux er ikke en real-time kernel og den vil have reaktionstid, som er forskellig fra gang til gang.

En real-time kernel skal man feks bruge i elektronikken der styrer en bils bremsesystem eller lignende, hvor det altså er hammervigtigt at kernel reagerer forudsigeligt til den helt nøjagtige tid. Det er ikke nødvendigt på en desktop computer. Men man kan sige at der er forsøg på at få Linux til at være en real-time kernel således at den netop kan bruges i bremsesystemer og lignende embedded teknologi.
De konkrete tiltag er forbedringer i det der hedder scheduling, eller latency scheduling. Der er patches i 2.6 kernel med forskellige schedulers man kan benytte. Feks "Low latency scheduling" option, som giver kernel mulighed for at reagere ca 5 gange hurtigere (stadig ikke perfekt).

Nuvel, med alt det her sagt tror jeg ikke at kernel latency kan forklare hele tidsforskydningen. Du kan selvfølgelig prøve at om-compile din kernel med en anden scheduler og se om det hjælper.
Du bruger Debian, så det er måske en 2.4 kernel du bruger (no offense)? Hvis ja, så prøv en 2.6 kernel med ALSA for at se om det ændrer på noget.
Som det allerede er sagt så er hardware forskellig, og man må huske at drivere også er forskellige, samt at det program som omsætter de 44.1 khz samples til hørbar lyd er forskellige og også codecs som er benytter til at komprimere og dekomprimere er forskellige.
Prøv at komprimere noget med LAME på Linux og se om det så spiller hurtigere på XP eller om det ender med at blive det samme så. Det er lidt interessant..
Avatar billede frille Nybegynder
15. juli 2005 - 21:16 #7
Tak for den gode kommentar. Godt med lidt dybde ;-) Skal til at igang med 5. sem på datamatikeren, så er med på hvad du mener :-).
Har dog meget om ørene lige nu, så kan ikkk prøve det inden for den nærmeste tid, er også ny i linux, så lige det med at compile en ny kerne, skal jeg lige sætte mig ind i.
Hvis ikke jeg svare om længere tid, må du gerne prikke lidt til mig !!!
Tak for din energi !