Avatar billede mbitsch Nybegynder
08. juli 2005 - 12:19 Der er 9 kommentarer

lydløst kabinet

Jeg har lige som så mange andre planer om at gøre min nye PC så lydløs som mulig. Nederst i spørgsmålet står nogle af de komponenter jeg regner med at putte ind i maskinen.

Det jeg gerne vil have råd om er:

1. Hvilket kabinet skal jeg vælge (under 1000 kr)
2. Hvilke andre lyddæmpende dele skal jeg købe. CPU køler mv.
3. Har I nogle bedre forslag til komponenter end dem jeg har anført nederst i spørgsmålet.

VH

Morten

CPU:
Athlon 64 3400+ , 1791 kr. - http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320801&ref=edbpriser

Bundkort:
ABIT AV8. SATA, 5.1 lyd, gigabit netkort. 800kr.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=93098

eller

Gigabyte GA-K8NS , 723 kr. - http://www.cybercomputer.dk/index.php?side=visvare&varenr=1403

RAM:

2 x 512 MB PC3200 Corsair SD-DDRII RAM , 872 kr. - http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/CT6464AA40E.html
Avatar billede tuep Nybegynder
08. juli 2005 - 12:29 #1
Jeg har beklædt indersiden af min pc med tagpap! Det hjælper, men husk at der skal lidt ekstra køling til.
Som sidegevinst tager den en del på i vægt, så der er ingen tyv der gider slæbe rundt med den.

Strømforsyning, CPU-blæser og harddiske er dem der laver støjen.

Der findes 1000 forskellige forslag til hvad der virker, men én ting er sikker:

jo flere penge du vil bruge, des mere stille kan du få din kværn!

Skal du lukke munden fuldstændig på din pc, så må du gribe til vandkøling. Det koster, men så bliver der ro!
Avatar billede hpo Nybegynder
08. juli 2005 - 12:30 #2
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. juli 2005 - 12:30 #3
Uden at pege på noget specielt, så skal du overveje at vente 1-3 mdr. og så købe komponenter efter BTX standarden.

BTX skal afløse ATX, og blandt de mange forbedringer er specielt air-flow.

Jeg har set et "Windows XP Medie Center" (PC i BTX kabinet udformet i størrelsen som en DVD/Video afpiller). Den var så lydløs, at jeg kun svagt kunne fornemme blæserne, hvis jeg havde øret helt nede til luft indsugningen.

Pt. er der ikke mange BTX kabinetter på markedet. Jeg har kun kunnet finde et AOpen  desktop kabinet.

Dell sælger færdige maskiner i BTX standarden allerede i dag.
Avatar billede hpo Nybegynder
08. juli 2005 - 12:32 #4
1. Se ovenfor
2. Grafikkort kan desuden larme noget også.

/hpo
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. juli 2005 - 12:33 #5
Jeg er helt enig med tuep vedr. hvad det er, der larmer.

Hvis du som udgangspunkt køber en stille harddisk, en god cooler og PSU er du godt på vej.

NoiseControl har en serie kabinetter specielt beregnet til formålet (med lyddæmpende materiale på indersiden). Umiddelbart mener jeg, at disse produkter i dag har mistet lidt af deres berettigelse, da især harddiske er blevet meget mindre larmende.

Langt det meste støj i dag kommer fra blæsere. Low noise blæsere er ikke svære at finde, men det må ikke gå på kompromis med temeraturen i kabinettet, og det er her at BTX standarden kan hjælpe dig...
Avatar billede hpo Nybegynder
12. juli 2005 - 16:28 #6
Hej Morten Bitsch (!)

Kunne du bruge nogle af ovenstående råd?

/hpo
Avatar billede mrrius Nybegynder
23. august 2005 - 14:13 #7
jeg kunne komme med en link til en rigtig lydløs kabinet ( 0 db ) , men jeg tvivler på om den cpu , kan køre i den maskine...

Kabinettet, vejer omkring 25 kg , består stort set kun af køleplader, og det eneste man kan høre fra den er harddiske og cd-drev /dvd-drev

ok her er link: http://www.hardware-test.com/ht/test_show.asp?id=2625
Zalman TNN500A til Kun 6299 kr. for tom kabinet( kan måske findes billigere )
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. august 2005 - 17:35 #8
lukketid?
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. august 2005 - 17:36 #9
Smider lige et svar, hvis du synes at jeg har været til hjælp...