Avatar billede medjeti Nybegynder
07. juli 2005 - 17:26 Der er 2 kommentarer

Ugyldige tegn i stien / Illegal characters in path

Heyhey,

Jeg sidder og bakser med at sende en fil fra en windows form til en aspx-side, og jeg løber ind i problemer når der er specialkarakterer i filnavnet. Fejlen kommer i dokumentet, der tager imod filen, og undtagelsen lyder:

System.ArgumentException: Ugyldige tegn i stien.

Staksporing:
[ArgumentException: Ugyldige tegn i stien.]  System.Security.Permissions.FileIOPermission.HasIllegalCharacters(String[] str) +276  System.Security.Permissions.FileIOPermission.AddPathList(FileIOPermissionAccess access, String[] pathListOrig, Boolean checkForDuplicates, Boolean needFullPath, Boolean copyPathList) +88  System.Security.Permissions.FileIOPermission..ctor(FileIOPermissionAccess access, String[] pathList, Boolean checkForDuplicates, Boolean needFullPath) +43  System.IO.FileStream..ctor(String path, FileMode mode, FileAccess access, FileShare share, Int32 bufferSize, Boolean useAsync, String msgPath, Boolean bFromProxy) +421  System.IO.FileStream..ctor(String path, FileMode mode) +52  System.Web.HttpPostedFile.SaveAs(String filename) +48  MedjetiTester.handle_upload.HandleUpload() in d:\dokumenter\.net\medjetitester\webrod\handle_upload.aspx.cs:77  MedjetiTester.handle_upload.Page_Load(Object sender, EventArgs e) in d:\dokumenter\.net\medjetitester\webrod\handle_upload.aspx.cs:43  System.Web.UI.Control.OnLoad(EventArgs e) +67  System.Web.UI.Control.LoadRecursive() +35  System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +750

Hvis jeg bruger en almindelig <input type="file"> til at uploade med, kan jeg gemme filen uden problemer, så sagens kerne må ligge i min afsendelse af filen.

Jeg sender filen vha. en klasse, jeg har fundet her: http://dotnetjunkies.com/WebLog/jdixon/archive/2004/10/25/29685.aspx - og det fungerer altså upåklageligt så længe filen ikke indeholder specialkarakterer...

Jeg har lagt mærke til linien:

byte[] PostData = System.Text.Encoding.ASCII.GetBytes(Data);

- hvor filen bliver lagt i et ASCII-encoded byte-array, og tænkte at det kunne være synderen. Jeg har prøvet at ændre Encoding'en til fx UTF-8, men så passer Content-Length'en ikke længere og IIS returnerer en fejl.

Nogen der har været ude for noget lignenede og/eller har en idé til hvad jeg kan prøve?

På forhånd tak!
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2005 - 18:10 #1
prøv:

byte[] PostData = System.Text.Encoding.Default.GetBytes(Data);
Avatar billede medjeti Nybegynder
07. juli 2005 - 18:43 #2
Tak for tippet. Jeg har i mellemtiden prøvet mig frem med forskellige former for encoding:

System.Text.Encoding.Default.GetBytes(Data);
System.Text.Encoding.GetEncoding("ISO-8859-1").GetBytes(Data);
System.Text.Encoding.GetEncoding("windows-1252").GetBytes(Data);
- fjerner specialkarakterer fra filnavnet ("fadøl" bliver til "fadl")

System.Text.Encoding.GetEncoding("ISO-8859-5").GetBytes(Data);
- laver ø til o, æ til a osv.

...men jeg har altså ikke kunnet finde en encoding, der præserverer specialkarakter uden at aspx'en fejler.
Gode ideer er velkomne!