Avatar billede mbitsch Nybegynder
07. juli 2005 - 12:25 Der er 9 kommentarer

Opgradering af denne "gamle" computer

Jeg fik for små 3 år siden tips fra jer alle sammen til hvilken computer jeg skulle købe. Jeg har løbende købt nye dele. Dette er hvad jeg har netop nu.

Processor:  Athlon Palomino XP 2100+ (1733MHz) Box
Bundkort:  asus A7V333 ATX
Grafikkort:  Point of view Geforce 5900fx
Ram:        512 DDR-SDRAM PC2700
Skærm:      Samsung SyncMaster 957 MB

Harddisks, lydkort og drev har jeg selfølgelig også.

Min computer virker egentlig ganske udmærket, men da jeg ikke rigtigt har fulgt med i udviklingen de sidste par år, aner jeg ikke hvad der er sket og hvor min maskine står i forhold til hvad der er standard i dag.

Jeg vil derfor gerne have en masse gode råd om hvilke dele jeg bør skifte og hvad jeg bør købe for at komme op på en rimelig standard. Når jeg skriver rimelig standard mener jeg at jeg gerne vil kunne spille/bruge alle de nye spil og programmer uden problemer.

Jeg håer på gode konstruktive svar.
Avatar billede redhack Nybegynder
07. juli 2005 - 12:51 #1
Næste opgradering vil nok være noget af et spring.

CPU, bundkort og ram skal skiftes hvis du vil have en hurtigere pc.

Hvis din strømforsyning "kun" er på 300watt, så bør du også købe en større en på 4-500 watt.

Dit grafikkort kan stadig godt fungere, da det slet ikke er så dårligt.

-Jeg ville gå efter en AMD 64 bit processor. Noget ala 3500+
-1 GB ram pc 3200. (Dine pc2700 er ikke hurtige nok til en ny cpu)
-Nyt bundkort med SATA controller, og af god kvalitet.
-Ny harddisk. Din nuværende disk vil blive/er en flaskehals. Kig efter en hurtig sata disk.
- Ny PSU hvis den kun er på 300watt.

Hvis du vil have nogle direkte hardware eksempler så må du lige skrive igen..
Avatar billede positron33 Nybegynder
07. juli 2005 - 12:59 #2
Hej mbitsch

Hvad er dit budget?
Avatar billede mbitsch Nybegynder
07. juli 2005 - 13:00 #3
Jeg har 400 watt strømforsyning.
Jeg vil meget gerne have konkrete forslag til hvad jeg bør købe.

Kan du give mig en forestilling om springets størrelse. Jeg ved godt at det er næsten umuligt at beskrive men prøv hvis du kan. Dobbelt hastighed/ydelse eller !!!!!

Jeg har en ganske ny harddisk som jeg har mit styresystem og køre programmer fra. Desuden har jeg et par gamle fyldt med alt muligt :-). Denne brug af harddiske eliminere vel flaskehals problemet?

VH

Morten
Avatar billede mbitsch Nybegynder
07. juli 2005 - 13:03 #4
Mit budget er sådan at jeg skal lave den bedste handel. Dvs at jeg ikke vil købe det nyeste af det nye, men tilgengæld vil jeg gerne købe det "næst nyeste" der hvor jeg får mest value for money. Hvis du vil have tal på så alt fra 2000 - 5000 :-)
Avatar billede redhack Nybegynder
07. juli 2005 - 13:36 #5
CPU:
AMD Athlon 64 3000+ pox. 1000 kr.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102900

Bundkort:
ABIT AV8. SATA, 5.1 lyd, gigabit netkort. 800kr.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=93098

Ram:
Kingston 1GB 1100 kr.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=141659

Harddiske:
2x WD 36.7 GB 10k omdrejninger. Sat op i raid. (Stribe). 1600 kr.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=24656

Det vil stå dig i lidt under 5000 kr. Det er kun vejledende.. Delene kan godt passe sammen, og er af okay kvalitet, men måske har andre nogle andre anbefalinger..
Avatar billede positron33 Nybegynder
07. juli 2005 - 13:59 #6
Hej igen

Jeg har kigget lidt på dit budget, og er til dels enig med redhack. Dit grafikkort burde være tilstrækkeligt godt til at kunne køre de fleste nye spil ret godt - til et vist omfang naturligvis. Hvis du skulle kunne køre de nyeste spil med fuld udblæsning, så kræver det nok et mere high-end grafikkort. Men dit mål var vel at få det bedste for pengene, ikke sandt? Mit forslag er som følger:

RAM:

2 x 512 MB PC3200 Corsair SD-DDRII RAM , 872 kr. - http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/CT6464AA40E.html

Bundkort:

Gigabyte GA-K8NS , 723 kr. - http://www.cybercomputer.dk/index.php?side=visvare&varenr=1403

CPU:

Athlon 64 3400+ , 1791 kr. - http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320801&ref=edbpriser

Harddisk:

Maxtor DiamondMax 10 120 GB, 587 - http://www.getmore.dk/default.asp?edbpriser=6B120P0

Min mening er at harddisken altid vil være en flaskehals, selvom hvis man kører med de hurtigste harddiske. Jeg synes det er mere fornuftigt at have en hurtigere CPU, frem for en hurtigere harddisk. Når et spil er indlæst, tager CPU, RAM, grafikkort og lydkort jo over.

Det hele kommer til at koste knap 4000 kr., så har du 1.000 tilbage til at spare lidt op med, evt. til et nyt grafikkort senere hen i fremtiden? :-) eller noget helt andet

Det er svært at sige hvor mange % ydeevne boost du får, men det er sikkert at du er langt bedre gearet med denne opgradering..

Håber du kan bruge det
Avatar billede positron33 Nybegynder
07. juli 2005 - 14:01 #7
PS: Altså at du er langt bedre gearet med min opgradering, i forhold til din tidligere system konfiguration :)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
08. juli 2005 - 10:10 #8
mbitsch>> en vigtig ting er at vide, er at dit udstyr sikkert ikke kan opgraderes til det niveau der idag vil være tilfredsstillende.

3år er lang! tid siden, så du skal som flere nævner ud og købe helt nyt.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
08. juli 2005 - 10:27 #9
kan godt tilslutte mig positron33's foreslag til indkøb. men hvor er kabinettet?

foreslag kunne være http://edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=11005
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=12995

men det korte af det lange skal du have nyt kabinet, så sørg for at det er lydløst/lownoise ellers bliver man godt træt af det.
For nogle år siden købte jeg en ny pc (sammel selv) og det kabinet jeg valgt var noget være bras og en rigtig støjsender, der nærmest kunne gøre en kronisk agrasiv!!. Så jeg sparede hurtigt sammen til et brugbart kabinet