Avatar billede michdan Nybegynder
07. juli 2005 - 09:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dokumentation af software

Hej

Jeg søger information (bøger, artikler, hjemmesider, o.a.) på hvordan man laver en god software dokumentation, som kan beskrive analyse, design og funktionalitet m.m

Så hvordan dokumenterer i jeres software ????

Hvilke værtøj bruger i ??
Avatar billede jps6kb Novice
07. juli 2005 - 09:21 #1
Der er mange værktøjer man kan bruge.
Det bedste ville vel være, hvis du fik fat i en bog om emnet.

Jeg har selv læst 'Objektorienteret Analyse og Design' som beskriver en bred vifte værktøjer til selv samme. ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2005 - 09:30 #2
Det er ikke nemt at give en sikker opskrift på god dokumentation. Forskellige
udviklings metodikker defigerer forskellige dokumenter som skal laves i
processen. men der er ikke enighed om hvad der er den bedste metodik. Og
selvom man vidste det, så beskriver de kun hvad der skal laves ikke hvordan
det laves på en god måde.

Efter min mening er hemmeligheden ved god dokumentation at beskrive det som
er vigtigt og det som ikke er indlysende. Det lyder banalt, men tror mig - ikke
al dokumentation følger den simple regel.

Når du skriver dokumentation så prøv og tænk i banerne: hvis jeg var
maintenance programmør og fik til opgave at fixe en bug eller tilføje
en feature i dette software uden at have været med til at lave det oprindeligt,
hvilke oplysninger ville jeg så finde det rart at have.

Værktøjer:
  tekstbehandling f.eks. Word
  generelt diagram værktøj f.eks. Visio
  specielt UML værktøj
Avatar billede michdan Nybegynder
07. juli 2005 - 22:51 #3
er der nogle gode bøger der kan anbefales, som beskriver hele processen i software udvikling fra specifikation til slut dokumentation ??

husk svar = point..
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2005 - 22:54 #4
du kan finde 200 bøger om emnet

som alle sammen påstår at deres metode er måden til at levere kvalitet, on time, on budget

er der nogen speciel metodik som du har i tankerne ?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2005 - 22:56 #5
The Unified Software Development Process / Ivar Jacobson, Grady Booch, James Rumbaugh

må jo være en klassiker
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2005 - 22:57 #6
Der er en serie af bøger:

Extreme Programming Exxxxxxx (diverse relevante ord som starter med E)

af forskellige forfattere.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2005 - 22:57 #7
og et svar
Avatar billede michdan Nybegynder
08. juli 2005 - 08:54 #8
ok takker vil se på nogle af de titler...