Avatar billede javanewbie Nybegynder
06. juli 2005 - 12:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Java og læsning af filer

Hvad er egentlig reglerne for hvor en java applikation kan læse fra?

Hvis jeg en en given fil som jeg gerne vil læse i en java applikation. Er jeg så nødt til at ligge den i den mappe jeg kører applikationen fra, eller har jeg flere muligheder?

Er default mappen altid det sted jeg står, når jeg kører applikationen fra en prompt? Er der andre mapper jeg kan læse fra uden problemer - vel at mærke uden at angive en lang sti foran.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2005 - 12:52 #1
For en java applikation fælder der helt de samme regler som for applikationer lavett
i andre sprog.

Du kan læse de filer som dit brugernavn har read adagng til.

Hvis du ikke angiver dir skal filen ligge i current dir. Hvis du bruger en relativ
sti er det i forhold til current dir. Hvis du angiver en absolut sti bruges den.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2005 - 12:53 #2
Det er kun applets og andre java programmer med en installeret security manager
som har restriktioner.
Avatar billede javanewbie Nybegynder
06. juli 2005 - 13:02 #3
Takker. Smid et svar.

Jeg et tillægsspørgsmål. Hvis du også kan svare på det, smider jeg lidt flere point i.

Hvordan gælder det hvis jeg f.eks. kører unit test under Maven? Er det så den mappe Maven bliver startet fra?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2005 - 13:16 #4
ved jeg ikke

men prøv at udskrive current dir :

  System.out.println(System.getProperty("user.dir"));

og svar