Avatar billede bis3n Nybegynder
04. juli 2005 - 15:03 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Begynner spg

Skal man kunne Delphi, C, eller et andet programmeringssprog for at kunne gå igang med C++ ?
Avatar billede ysubhi Nybegynder
04. juli 2005 - 15:13 #1
det ville self. altid være en fordel at have kendskab til programmering. men det er abselut ikke nødvendigt.

http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/
Avatar billede bis3n Nybegynder
04. juli 2005 - 15:18 #2
# 1

Ok så. Vil gerne lige høre noget fra andre også. :)

Og tak selfølgelig!
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2005 - 15:22 #3
Kendskab til C vil gøre at du kender den basale syntax for den ikke
objekt orienterede del af C++

Kendskab til et objektorienteret sprog vil give dig noget indsigt i den
objektorienterede del af C++ - jeg vil dog mene at Java eller C# vil give
mere end Delphi, da de ligner mere

Al programmerings erfaring hjælper til at forstå programmer og deres logik

Læs evt. http://www.eksperten.dk/artikler/251
Avatar billede bertelbrander Praktikant
04. juli 2005 - 20:08 #4
Bjarne, som har lavet C++, anbefaler at man ikke lærer C inden C++:

http://www.research.att.com/~bs/bs_faq.html#prerequisite
Avatar billede bis3n Nybegynder
04. juli 2005 - 22:30 #5
Hvad er nemmest Delphi, Java, C, C++, eller et andet? For så er det jo bedst at starte ud med det.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2005 - 22:33 #6
medmindre du vil være embedded specialist eller lignende er C ikke et mål i sig selv

nemhed vil jeg nok sige:

1)  Delphi
2)  Java
3)  C++

men nemt er ikke nødvendigvis hverken mest nyttigt eller mest lærerigt
Avatar billede bertelbrander Praktikant
04. juli 2005 - 22:34 #7
Det komme lidt an på hvad du gerne vil lære at programmere.

Hvis det er web så er java nok svaret.
Hvis det er windows GUI kunne delphi være en mulighed.
Hvis det er spil er det nok mest C++, eller måske flash.

Du kunne også bruge python.
Avatar billede bis3n Nybegynder
04. juli 2005 - 23:03 #8
Det er mest sådan noget med at lave små programmer og sådan. Men så er det vel delphi? Nogen der har nogle danske tutorials/guides for begynnere?

Hvad er python godt til, og er det "nemt"?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
04. juli 2005 - 23:07 #9
Python er et script sprog, dvs. det skal ikke kompilers til en exe.
Python er ret let at lære og kan bruges til det meste. Du finder python her:
http://www.python.org/

Hvis du vil lære delphi skal du nok spørge i delphi gruppen.
Avatar billede ysubhi Nybegynder
04. juli 2005 - 23:14 #10
I www.udvikleren.dk er der gode delphi artikler til begyndere.

Du kan hente en gratis Personal Edition af delphi her:
http://www.borland.com/products/downloads/download_delphi.html

De kræver at man registerer sig som bruger for at kunne downloade, men det skulle være en smal sag :)
Avatar billede ysubhi Nybegynder
04. juli 2005 - 23:16 #11
For ikke at glemme www.pythia.dk . deres begynder-artikler er gode :)

http://www.pythia.dk/artikler/
Avatar billede bis3n Nybegynder
04. juli 2005 - 23:41 #12
Er Delphi ikke godt nok til at lave programmer, og så kan man lave dem til .exe filer til sidst, eller er jeg forkert på den?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2005 - 23:43 #13
Delphi var i rigtigt mange år hobby programmørernes foretrukne værktøj.

Og du laver EXE filer i Delphi.
Avatar billede ysubhi Nybegynder
04. juli 2005 - 23:44 #14
Nej,du er helt rigtig på den. Du kan sagtens lave .exe filer med delphi. Det er faktisk hvad de fleste bruger den til :0)
Avatar billede bis3n Nybegynder
04. juli 2005 - 23:49 #15
Ok, og man kan stadigvæk lave små programmer som lommeregnere og den slags i Delphi?

Findes der et tool til at programmere dette "sprog" i?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
04. juli 2005 - 23:51 #16
Delphi er et tool, sproget hedder object pascal
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2005 - 23:53 #17
Delphi er yderst velegnet til lommeregnere og den slags.

Delphi er et tool.
Avatar billede bis3n Nybegynder
04. juli 2005 - 23:56 #18
Så er jeg ikke helt med længere :S

Altså.. Delphi er et program/tool til at kode "object pascal" i?

:S
Avatar billede bertelbrander Praktikant
04. juli 2005 - 23:57 #19
Borland laver også et tool til C++ der ligner delphi tool'et en del, det hedder Borland C++ Builder:
http://www.borland.com/us/products/cbuilder/
Avatar billede ysubhi Nybegynder
04. juli 2005 - 23:57 #20
bertelbrander> tror faktisk at det var i delphi 5, at man gik over til at kalde programmeringssproget for delphi.

Delphi er et "tool". Og det er faktisk overraskende brugervenligt. (Det minder faktisk lidt om et tegneprogram)

Jeg kan vise dig et screenshot?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
04. juli 2005 - 23:58 #21
Ofte bruger man Delphi om både sproget og værktøjet.
Avatar billede bis3n Nybegynder
05. juli 2005 - 00:01 #22
ysubhi - Det med screenshottet lyder godt. :D
Avatar billede ysubhi Nybegynder
05. juli 2005 - 00:02 #23
Avatar billede bertelbrander Praktikant
05. juli 2005 - 00:04 #24
Avatar billede bis3n Nybegynder
05. juli 2005 - 00:06 #25
ysubhi - Jo tak for det.

Det ser egenligt rigmlig overskueligt ud.
Hvad for en builder bruger du der, freeware?

Hvordan uddeler man de point herinde?
Avatar billede ysubhi Nybegynder
05. juli 2005 - 00:08 #26
En hentydning til navneskiftet?
og dog:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal_programming_language

"Borland also called this Object Pascal in the first Delphi versions, but changed the name to Delphi programming language in later versions."
Avatar billede ysubhi Nybegynder
05. juli 2005 - 00:11 #27
Jaa, jeg kan godt se at det er lidt forvirrende, men:

Builder = Delphi
Sproget = Delphi

Builderen & Compileren kan du downloade som en samlet pakke inde på borlands hjemmeside. Personal Editon versionen er gratis, og kan downloades her:

http://www.borland.com/products/downloads/download_delphi.html

Installationen er hurtigt og smertefrit. Klares vha. et installations program.
Avatar billede ysubhi Nybegynder
05. juli 2005 - 00:13 #28
Først skal du sikre dig at alle de der skal have point har lagt et svar. Derefter vælger du navnene nederst på siden, og vælger accepter svar.
Avatar billede bis3n Nybegynder
05. juli 2005 - 00:16 #29
2005 Personal?
Avatar billede ysubhi Nybegynder
05. juli 2005 - 00:19 #30
Præcist! :)
Avatar billede bis3n Nybegynder
05. juli 2005 - 00:23 #31
Jeg få altså ikke sendt nogle download-links med i min email??
Avatar billede ysubhi Nybegynder
05. juli 2005 - 00:30 #32
lige et øjeblik. der er vist noget de har lavet om. du får et andet link om 2 sek
Avatar billede ysubhi Nybegynder
05. juli 2005 - 00:38 #33
aah. af en eller anden grund, kan man ikke længere downloade personal edition på deres hjemmeside mere. den mail man får tilsendt er aktiveringskoden til personal edition, som stadig fås i forskellige computerblade. Du kan downloade Trial Edition, men det er vel ikke fyldest gørende?

Jeg er ked af ikke at kunne hjælpe. Du kan få dine points tilbage hvis du vil?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
05. juli 2005 - 00:43 #34
Jeg har ladet mig fortælle at den kan findes her:
http://www.borland.pl/downloads/delphi_7_personal/Delphi7_Personal.zip
Avatar billede ysubhi Nybegynder
05. juli 2005 - 00:44 #35
http://www.eksperten.dk/spm/630419

bertelbrander> hvor fandt du det? jeg kunne intet finde inde på google!
Avatar billede bertelbrander Praktikant
05. juli 2005 - 00:46 #36
udvikleren.dk
Avatar billede bis3n Nybegynder
05. juli 2005 - 00:50 #37
bertelbrander - tak.
Avatar billede bis3n Nybegynder
05. juli 2005 - 01:04 #38
Plejer man ikke og få en 30 dages trial?

Jeg kan ikke trykke "Exit", kun "Register Now" ?
Avatar billede ysubhi Nybegynder
05. juli 2005 - 08:53 #39
Selvom det er Personal Edition be'r de om en aktiverings kode. Og den kan du få gratis på deres hjemmeside

http://www.borland.com/products/downloads/download_delphi.html

Kig under "Keys Only (If you have a CD)"

og denne her: "Personal     Windows      7"