Avatar billede sen60 Nybegynder
04. juli 2005 - 12:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Win XP og mobo GA-7ixe

Kan man køre Win XP på mobo GA-7ixe.
Hvis JA, hvilke hard- og software forudsætninger kræves der?
Svar som "Win XP" og "GA-7ixe" giver ikke point!!!
Avatar billede milter Ekspert
04. juli 2005 - 23:45 #1
Jeg har fundet dette på Gigabytes sider. Jeg går ud fra, du har et AMD 751 chipset, og det ser ud til, at de har en BIOS, som understøtter XP. Hvor godt det virker, er dog nok et spørgsmål.

Da jeg for knap 3 år siden opgraderede mit system, røg mit gamle GA-7ix dog ud sammen med ram og 98SE. Jeg tror ikke, der vil gå lang tid, før du fortryder det, hvis du nøjes med at skifte et ældre styresystem ud med XP. Jeg har ikke nogen erfaringer med det, men jeg tror du hurtigt vil få problemer med både hardware og software, hvis du nøjes med at skifte til XP.

http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/BIOS/BIOS_GA-7IXE4.htm
Avatar billede sen60 Nybegynder
05. juli 2005 - 01:39 #2
Dit link er til GA-7ixe4.
Mit MOBO er uden 4-tal.
Dit det gamle har været både uden e og 4.
Så vi taler om 3 forskellige.
Det drejer sig om den gyldne middelvej - altså det i midten "ixe".

Ja, det har AMD 751 chipset og så er CPU'en en K7 slot A.
Du har nok ret i din vurdering, men det er såmænd blot et kort jeg forsøger at bygge en PC på til at forære væk.
Avatar billede milter Ekspert
05. juli 2005 - 07:53 #3
Jeg fik vist fat i den forkerte side der :(

Jeg har fundet en anden side, som nok er til lidt mere hjælp, selv om det desværre ser ud til at være af en "negativ" art. Siden lister bundkort med XP-understøttelse, og dit er desværre ikke på den. GA-7IXE4 og GA-7IXEH er, men ikke GA-7ixe, så svaret er nok, at det ikke kan arbejde med XP.

http://uk.giga-byte.com/MotherBoard/FileList/NewTech/tech_winxp_support.htm
Avatar billede milter Ekspert
05. juli 2005 - 08:35 #4
Og lidt mere søgning har så ført til denne side med BIOS-opdateringer, som siger følgende:

"Problem Fixed: WinXP ACPI function issue"

Så nu er "nej" nok blevet til "måske".

http://www.nodevice.com/Motherboard/Gigabyte/16807.html

MEN, iflg. Gigabyte egne sider, hedder den seneste BIOS til GA-7IXE F7 (se linket herunder), og den er udgivet 1-9-2000. Og så vidt jeg husker blev XP først frigivet i løbet af sommeren 2001.

http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/BIOS/BIOS_GA-7IXE.htm
Avatar billede sen60 Nybegynder
05. juli 2005 - 15:55 #5
Ja, man kan nemt tage fejl, når forskellen blot er et bogstav, tal, komma etc.
Jeg har allerede F7 opdateringen.
Har set på en udenlandsk Forum-side, at en bruger havde multi-boot med XP/2000 på et ixe.
Gør nu et forsøg på en mindre HD, som jeg har givet en low level erase, så den gerne skulle være 0-stillet.
Avatar billede sen60 Nybegynder
05. juli 2005 - 18:51 #6
Det lykkedes!!
Kører nu en grundinstallation WIN XP.

Tak for din interesse.

Der er 30 point at indkassere.

sen60
Avatar billede milter Ekspert
05. juli 2005 - 19:39 #7
Dejligt, når noget lykkes. Og jeg takker :)