Avatar billede sanoy Nybegynder
03. juli 2005 - 23:55 Der er 13 kommentarer

Images knap i <input>

Hej Eksperter

Jeg har et lille problem med denne kilde-kode. Den henviser ikke rigtig når man klikker på knappen. Hvad har jeg gjort galt?

<select name="Destination">
    <option value="http://www.eksperten.dk/">eksperten</option>
</select>
<input type="image" src="discover.gif" onclick="location.href=this.form.Destination.value;">

På forhånd tak!

Sanoy
Avatar billede nielle Nybegynder
04. juli 2005 - 06:57 #1
Det er vigtigt at der rent faktisk er valgt noget. Derfor en selected:

<select name="Destination">
<option value="http://www.eksperten.dk/" selected>eksperten</option>
</select>

- og derefter er det:

<input type="image" src="discover.gif" onclick="document.forms[0].Destination.value;">
Avatar billede roenving Novice
04. juli 2005 - 11:32 #2
-- er du sikker på, at du har en form ?-)

-- og så plejer jeg at benytte mig af en 'død' option, så det fremgår, at der ikke er valgt noget:

<form action="">

<select name="Destination">
    <option>Vælg destination</option>
    <option value="http://www.eksperten.dk/">eksperten</option>
</select>
<input type="image" src="discover.gif" onclick="dest=this.form.Destination.value;if(dest){this.form.action=dest;}else{return false;}">

</form>

>>nielle

-- jeg forstår ikke lige at du går fra en ret sikker metode (this.form) til en metode, som kræver omhu hver eneste gang en lille bitte smule skal ændres i html-dokumentet (document.forms[0] !-)
Avatar billede roenving Novice
04. juli 2005 - 11:34 #3
Hrm, det burde jo egentlig så også udføres i onsubmit på form-tagget:

<form action="" onsubmit="dest=this.Destination.value;if(dest){this.action=dest;}else{return false;}">

<select name="Destination">
    <option>Vælg destination</option>
    <option value="http://www.eksperten.dk/">eksperten</option>
</select>
<input type="image" src="discover.gif">

</form>
Avatar billede olebole Juniormester
04. juli 2005 - 13:22 #4
<ole>

- og så er der lige den lille, semantiske pudsighed omkring denne element-type, at knappen ikke selv ved, den tilhører formen.
this.form - som jo ellers er en bekvem måde at adressere formen på - duer med andre ord ikke, når man bruger type="image"  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
04. juli 2005 - 13:25 #5
- så udfra det synspunkt var det ganske fornuftigt af nielle at overgå til en anden adressering ... selvom det er badre at lægge kaldet på onsubmit-event'en  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
04. juli 2005 - 13:26 #6
Hmmm ... måske, det også er 'badre' ... bedre er det i hvert fald  :D
Avatar billede sanoy Nybegynder
04. juli 2005 - 21:44 #7
Hej igen.

Nu har jeg gennemprøvet dem. De virker udemærket, men den laver adressen således:

http://www.eksperten.dk/?Destination=http%3A%2F%2Fwww.eksperten.dk%2F&x=8&y=20

I stedet for kun "http://www.eksperten.dk/", da der ellers kommer problemer med enkelte sider.
Avatar billede nielle Nybegynder
04. juli 2005 - 22:40 #8
Prøv lige at poste din nuværende kode.
Avatar billede sanoy Nybegynder
04. juli 2005 - 22:43 #9
<form action="">

<select name="Destination">
    <option>Vælg destination</option>
    <option value="http://www.eksperten.dk/">eksperten</option>
</select>
<input type="image" src="discover.gif" onclick="dest=this.form.Destination.value;if(dest){this.form.action=dest;}else{return false;}">

</form>
Avatar billede nielle Nybegynder
04. juli 2005 - 22:53 #10
Øh? Med den stump kode bliver din form jo aldrg submittet.
Avatar billede roenving Novice
05. juli 2005 - 11:14 #11
<form action="" method="post" onsubmit="dest=this.Destination.value;if(dest){this.action=dest;}else{return false;}">
Avatar billede olebole Juniormester
05. juli 2005 - 13:35 #12
- og så lige en undskyldning for noget vrøvl, jeg fik skrevet tidligere i denne tråd  :)

Et element af typen image kan godt referere til formen med 'this.form' - og opfører sig på denne måde som en del af formen.

Til gengæld kan andre elementer i formen ikke se elementet som hørende til formen. Man kan evt. prøve dette eksempel, der viser problematikken:

<form>
  <input name="hest" type="text"><br>
  <input name="gnu" type="image" src="test.jpg" onclick="alert(this.form)"><br>
  <button onclick="alert(this.form.gnu)">TEST</button>
</form>

'type=image' er en spøjs fætter  :)
Avatar billede nielle Nybegynder
16. august 2005 - 17:55 #13
Har du fået løst dit problem?