Avatar billede triple-x Nybegynder
02. juli 2005 - 10:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Pagerank og lidt blandet

Hey Eksperten

Har et par konkrete spørgsmål.

Hvornår får en side pagerank, har hørt nogen snakke om at google er begyndt at give pagerank når et domæne er ældre end 6 mdr og ikke før, men er det korrekt?

Hvis man har en side der er optimeret til et søgeord og den er rangeret godt i google og har været det over et år, men så er aktivitetn på hele sitet faldet på det sidste, kan dette have indflydelse på at google rangere artiklen som er godt optimeret?

Hvis man har flere domæner som alle linker hen på samme side, er det da bedst at linke direkte via DNS eller oprette en index side der redirecte efter 2 sekunder, hvilken forskel vil det gøre på hvordan google læser disse domæner?

Jeg håber i kan svare på mine spørgsmål

På forhånd tak
Avatar billede jokkejensen Novice
02. juli 2005 - 11:19 #1
1 : Nej det tvivler jeg på, men du opnår først PR et stykke tid efter du er indexeret. Der er en lille række krav der skal imødegåes, som et par externe links ( kræves også for overhovedet at blive indexeret.)

2: Trafik har ikke noget med rangeringen på google.com at gøre, men mere eksterne links, indhold, fornuftigt brug af html mm. Men ikke antal besøgende..

3: samme indhold på samme domæne, er ikke altid godt til google.com. Den kan endvidere forstå det som et forsøg på at snyde, ved at skrive søgeord og indhold flere gange. Men fra domæne til domæne, er et normalt link det bedste, skriv hele adressen, gerne omkring noget tekst der har noget med det andet domæne at gøre...

altså eksempelvis..

"Et godt community www.eksperten.dk" smid alt tekst, title mm på linket..

www.seochat.com <- der er massere om pagerank mm..
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. juli 2005 - 11:24 #2
1. ja jeg er klar over det kræver en del eksterne links, jeg undrede mig også, men må nok bare have misforstået det og ellers er der en anden der har misforstået noget.

2. Okay det vil sige at google slet ikke kigger på om man har 10 besøgende eller 10000 besøgende?

3. Det jeg tænker på er hvis jeg f.eks. ejer www.domæne.dk og køber domane.dk for at være sikre på folk ik staver forkert, så skal jeg på www.domane.dk lave et link til domæne.dk og skrive en tekst om det? for at google ikke opfatter det som snyd?
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. juli 2005 - 11:24 #3
ps. tak for linket
Avatar billede jokkejensen Novice
02. juli 2005 - 11:34 #4
nej jeg misforstod dig... du laver bare en redirect -> gerne server side, så du er sikker på det virker... ikke noget med at kopiere alle filerne over så du har 2x samme indhold på www.domæne.dk samt www.domane.dk

www.seochat.com er rigtig go, du skal nok dog et stykke tilbage for at læse om pagerank, men der er vist et par opdaterede artikler..
Avatar billede jokkejensen Novice
02. juli 2005 - 11:35 #5
samt husk at oprette dit site i www.domz.org kataloget, der er massere af andre kataloger der henter derfra, samt google.com
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. juli 2005 - 11:39 #6
Hey igen Jokke
Dmoz kender jeg men ellers tak for tippet.

Har et sidste spørgsmål som du så kan ligge som svar

lad os sige 2 sider bliver lagt sammen og får et nyt og helt tredje domænenavn, dette er lige købt så har ingenpagerank og sådan.
Men de 2 sider har henholdsvis en pagerank på 3 og 4, disse domæner vil blive redirectet til det nye, hvordan håndtere google sådan en sitiuation?
Avatar billede jokkejensen Novice
02. juli 2005 - 11:39 #7
2 : nej google kan ikke læse siden trafik, det ville også være uanede mængder trafik der skulle føres regnskab over...
Avatar billede jokkejensen Novice
02. juli 2005 - 11:43 #8
Google.com vil ikke vide at der blive redirected...

Google's bots, når de kommer til et nyt domæne vil de se det som et nyt, og "dø"..

Og resten af bottene vil crawle domænet tomt for links, den gemmer selvfølgeligt de eksterne så de kan crawles senere..

Derfor vil der ikke direkte være nogen gevinst ved at de har "høj" pagerank, men eksterne links fra sider med høj pagerank validere højere end eksterne links fra lavt ranket sider..

Er din plan at du vil beholde link strukturen på www.1.dk og www.2.dk men ved klik kommer man på www.3.dk... ?

Jeg kigge svarer lige imorgen, skal til skagens festival :)
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. juli 2005 - 11:52 #9
nej 1 og 2 mister alt struktur, og så bliver der lavet ny struktur på 3'eren dog vil de informationer på 1 og 2 gå igen på 3'eren.

Men 1 og 2 har jo en masse eksterne links rundt omkring på nettet disse vil vel give noget pagerank hvis du siger google ikke kan skelne mellem 1 og 3 hvis 1 bliver directet til 3

Du må have en super festival
Avatar billede goose Nybegynder
02. juli 2005 - 12:27 #10
triple-x >>

1:
Du har til dels ret i de første spørgsmål. Fænomenet hedder Sandbox og kan som skriver resulterer i at der godt kan gå rigtig lang tid inden et domæne fremkommer i en normal søgning. Sandbox tiden bruger Google til at undersøge hvor relevant dine sider er og hvor mange der evt. linker til den. Disse backlinks har meget stor betydning ligesom pageranken på de sider der linker til dig spiller en stor rolle.
Det er bedre at have en side med en PR på 5 til at linke til dig end det er at have 100 sider med PR 0 til at linke, groft sagt.

2:
Nej

3:
Som jokkejensen skriver, så er det ikke godt at have samme indhold på forskellige domæner = spam. Det er vigtigt at der ved dine redirects bliver medsendt en header med kontrolkoden 301 eller 302 der fortæller robotterne om det er en permanent flytning eller en midlertidig.

/Goose
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. juli 2005 - 12:55 #11
Hej Goose

Det vil sige det egentlig ikke har så meget med hvor mange backlinks man har men hvor høj en pagerank disse har? er det korrekt forstået

Angående header kontrolkoden, så har jeg skrevet det ned så det ik bliver glemt i forbi farten, mange tak for dit fine svar.

Venter lige på jokkejensen for lagt et svar og så får i lov til at dele :)
Avatar billede goose Nybegynder
02. juli 2005 - 12:58 #12
I grove træk, ja. Det hele afhænger jo også af hvor mange backlinks og værdien af disse dine konkurrenter har, det er jo det der gør det svært.

Derudover skal du sørge for, at dine sider hænger ordentligt sammen, så der er en sammenhæng mellem titler, indhold, links, indhold og husk at bruge H tags til dine overskrifter.

/Goose
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. august 2005 - 01:37 #13
nå nu glemte vi jo helt at få lukket denne, Jokkejensen, brok dig hvis du vil have point :)
Avatar billede jokkejensen Novice
07. august 2005 - 11:35 #14
helt okay, har den slat jeg skal bruge når jeg støder på lidt problmer :)
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. august 2005 - 11:38 #15
hvis du en gang løber tør i år 2305, så sig til så skal du nok få de point jeg skylder dig :o)