Avatar billede qaaq Nybegynder
01. juli 2005 - 15:26 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hvad er -NET for noget

Hej

Jeg koder normalt i VB6 til win programmer og asp til web.
Nu overvejer jeg lidt at kigge på .NET fordi alle snakke om at det er fremtiden osv osv..
Men hvad h#¤# er det for noget? jeg synes ikke det er til at finde hoved og hale i..?
Skal jeg bruge visual studio og i så fald hvilken version?
Hvis det er så: hvad bruger man visual studio til?
Ville jeg med de sprog jeg kunder, kunne kode i .NET

Mvh en meget forvirret programmør
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 15:29 #1
.NET er et framework

C# og VB.NET er de 2 mest anvendte sprog til at lave .NET i

Visual Studio .NET er et værktøj til at lave .NET programmer med
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 15:30 #2
ASP.NET sider laves med C# elelr VB.NET som sprog ligesom ASP kan laves med
VBScript eller JSCript som sprog
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 15:31 #3
.NET frameworket indeholder et kæmpe bibliotek af klasser som .NET programmer
kan bruge og en runtime som sørger for bl.a. garbage collection
Avatar billede qaaq Nybegynder
01. juli 2005 - 16:12 #4
jeg må indrømme at jeg er stadig ikke med..
Avatar billede qaaq Nybegynder
01. juli 2005 - 16:13 #5
Jeg har en tourial hvor udviklingsmiljøet skal være Visual Basic .NET (Visual Studio)
Hvad skal jeg så bruge, og hvad programmeringssprog bliver filerne skrevet i og hvilket format gemmes de i? *.asp?
Avatar billede rtfm_now Nybegynder
01. juli 2005 - 16:15 #6
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 16:19 #7
Du skal nok bruge Visual Studio .NET som udviklings værktøj og VB.NET som sprog
og dine filer skal hedde xxxx.aspx og xxxx.aspx.vb
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 16:20 #8
når du koder i ASP og VB6 så bruger du diverse funktioner Split og diverse
objekter ADODB.Connection etc.

alle disse ting erstattes af .NET frameworket

[der er bare 50 gange så mange af dem !]
Avatar billede qaaq Nybegynder
01. juli 2005 - 16:20 #9
hvad er forskellen på xxxx.aspx og xxxx.aspx.vb
og hvad er asp.NET for noget?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 16:23 #10
ASP.NET er afløseren for ASP

xxxx.aspx er filen som indeholder HTML tags og specielle ASP.NET tags

xxxx.aspx.vb er filen som indeholder koden der hører til xxxx.aspx
Avatar billede qaaq Nybegynder
01. juli 2005 - 16:24 #11
er der så forskel i koden på ASP.NET og ASP
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 16:26 #12
ja

en pæn forskel i syntax

og en kolossal forskel i filosofi
Avatar billede rtfm_now Nybegynder
01. juli 2005 - 16:31 #13
Men jeg vil på det kraftigste opfordre til at kode en meget højere HTML standard en mr. conberg (www.html.dk/tutorials/aspnet).

ASP.NET er meget præget af IE only sider, uden brug af doctype,tabless design,og CSS
Avatar billede qaaq Nybegynder
01. juli 2005 - 16:35 #14
bliver filer skrevet i asp.NET så gemt som xxxx.aspx og xxxx.aspx.vb ?
Avatar billede rtfm_now Nybegynder
01. juli 2005 - 16:38 #15
ASP.NET kan skrives i notepad, og så gemmes som .aspx , på det punkt er det ens med ASP.

Visual Studio er bare en god editor til KODE delen, alt web-layout bør laves så langt væk fra Visual Studio som muligt.
Avatar billede qaaq Nybegynder
01. juli 2005 - 16:42 #16
ok.. hvad laver man så web-layoutet i?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 16:45 #17
jeg bruger ikke selv Visual Studio, men jeg mener nu godt at man kan lave
layout delen i den

om man synes at det er det bedste værktøj til det er så en anden sag
Avatar billede rtfm_now Nybegynder
01. juli 2005 - 17:21 #18
arne_v

af Erfaring kan jeg hurtig sige at w3c's validator ikke er så glad for default Visual Studio kode.

gaag

Notepad ! eller en anden text-editor, layout i asp.net er dog lidt tricky da den bruger sine egne html elementer, men jeg kan anbefale www.context.cx til html/css/js

Visual Studio .NET koster jo også kassen (omkring 30000kr) så man kan jo godt holde sig til de gratis editorer.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 17:27 #19
afhænger jo lidt af version

prog er vel kun godt 10000

og studerende kan få den smidt i nakken for 1000

og VS 2005 Express Beta kan hentes gratis [vigtigt: bruger .NET 2.0 beta !]
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 17:27 #20
prog = prof
Avatar billede brynil Nybegynder
01. juli 2005 - 18:58 #21
Hvad med lidt praktik? Du kan få alt hvad du behøver for at komme igang på http://www.asp.net, herunder quickstarts og fx. http://www.w3schools.com/aspnet/default.asp for andre tutorials.

Jeg tror du hurtigt vil fornemme den nye måde at programmere på.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
06. juli 2005 - 22:17 #22
rtfm_now: Jeg bruger Visual Studio til at designe sider med, men bruger kun HTML-visning. Jeg sørger for Visual Studio aldrig ryger i design-visning.

Så er Visual Studio faktisk bare en notepad, men med farvesyntaks, integration med codebehind-filerne og intellisense til asp.net-tags.

Det er simpelt hen praktisk. Og Visual Studio smadrer ikke noget så længe man undgår designvisning.

Med mindre man vil bruge nogle WYSIWYG-funktioner i et andet program, så er der ingen grund til at styre udenom Visual Studio.

Pengene er en anden snak :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2005 - 15:31 #23
tid at få afsluttet ?

og et svar fra mig
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2005 - 20:01 #24
??