Avatar billede learner Praktikant
30. juni 2005 - 11:57 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

surftown tilføjer ?PHPSESSID i mine url's. hvorfor?

Du skulle vel ikke os vide hvorfor at dette bliver tilføjet til url 2. gang man gør noget ved min nye udbyder:
?PHPSESSID=c07cdd9229c2f44786f9b6e7efeb1

Det er sket efter jeg skiftede udbyder :o)

Jeg har fundet dette som jeg ikke aner hvad betyder. Jeg ved at det skal stå i min htaccess fil:
# Fix for ?PHPSESSID in clean URLs
php_value session.use_trans_sid 0
php_value session.use_only_cookies 1
# End of fix

Er det løsningen? eller kan nogen hjælpe mig med enten at løse det eller forstå det? :o) Eller begge dele :)
Avatar billede saucer Nybegynder
30. juni 2005 - 12:30 #1
Hej..

Det er nok fordig du bruger sessions på din side. Og det første link man klikke på indeholder den session som bliver oprettet. Der efter er din url ren igen.

Så det er ikke noget som du skal bekømrer dig om :) Ganske normalt..
Avatar billede serge Nybegynder
30. juni 2005 - 12:33 #2
Jeg ved, at du kender til sessions, så vi starter ud fra dén viden ;)

Kan meget vel være "løsningen", men vær lige sikker på, at du vil have det løst, før du retter noget ;)

?PHPSESSID=whatever bliver brugt til at overføre din session-ID fra side til side, hvis din browser ikke understøtter cookies eller hvis du har cookies slået fra.

php_value session.use_trans_sid 0

betyder, at "transparent session id propagation" ikke skal bruges - det er den del af PHP, der automatisk sætter "PHPSESSID etc. etc." i enden af alle dine links, som beskrevet ovenfor. Hvis du slår dén fra (altså har et 0 til sidst i linien), så vil sessions ikke virke på andet end browsere, der tillader cookies, med mindre du husker selv at tilføje ID'en i de links der skal bruges.

Men så kommer der...

php_value session.use_only_cookies 1

... som gør, at sessions OVERHOVEDET ikke virker, hvis browseren ikke understøtter cookies.

Så... hvis den, af underlige årsager, tilføjer session-id til din URL selv om du ikke bruger cookies på siden, så er det nok løsningen.

Hvis du BRUGER sessions, så tjek lige, at du tillader cookies i din browser ;)
Avatar billede serge Nybegynder
30. juni 2005 - 12:37 #3
"selv om du ikke bruger cookies", skulle have været "selv om du ikke bruger sessions"
Avatar billede learner Praktikant
30. juni 2005 - 13:07 #4
Okay, jeg har lige læst jeres indlæg og jeg konkludere:
Nej, lad være med at pille ved det :=)
Den skal spytte ?PHPSESSID=whatewer ud :o)
Avatar billede serge Nybegynder
30. juni 2005 - 14:40 #5
Hvis du accepterer svaret så giv points til saucer - jeg bruger dem ikke til noget alligevel ;)
Avatar billede learner Praktikant
30. juni 2005 - 15:43 #6
Tak for hjælpen begge to
Avatar billede saucer Nybegynder
30. juni 2005 - 18:12 #7
Heheh jeg var lige i  Esbjerg en tur så fulgte ikke med i indlæget.

Jeg siger lige tak for point. Bruger dem heller ikke til noget. Så hvis du vil have
dem tilbage så skal du bare sige til..
Avatar billede learner Praktikant
02. juli 2005 - 10:13 #8
Hej igen :o)
Jeg har fået råd at indsætte dette i min php fil inden session starter.

ini_set('session.use_trans_sid',true);
ini_set('session.use_only_cookies',true);
ini_set('url_rewriter.tags', '');

Hvad synes i???  :o)
Avatar billede learner Praktikant
17. juli 2005 - 02:18 #9
Dette blev den endelige løsning:
ini_set('session.use_trans_sid',"0");
ini_set('url_rewriter.tags', '');

Og disse hjalp også lidt på at sessions kom til at virke ordentligt:
ini_set("session.cookie_domain",".domæne.com");
ini_set('session.gc_maxlifetime', '50000');

allesammen skal indsættes inden session_start()
Avatar billede learner Praktikant
11. februar 2010 - 10:57 #10
Så gik det galt :o)

Det har fungeret fint i nogle år nu, men nu skaber det en fejlmeddelelse

Warning: ini_set(): A session is active. You cannot change the session module's ini settings at this time in .....

Det kan være at surftown har opdateret til ny version php - iflg phpinfo kører jeg nu 5.2.10

nogen der kan hjæpe mig med at få fejlen væk?
Avatar billede learner Praktikant
11. februar 2010 - 10:58 #11
min phpinfo siger i øvrigt

session.auto_start    Off    Off
session.bug_compat_42    Off    Off
session.bug_compat_warn    On    On
session.cache_expire    180    180
session.cache_limiter    nocache    nocache
session.cookie_domain    no value    no value
session.cookie_httponly    Off    Off
session.cookie_lifetime    0    0
session.cookie_path    /    /
session.cookie_secure    Off    Off
session.entropy_file    no value    no value
session.entropy_length    0    0
session.gc_divisor    1000    1000
session.gc_maxlifetime    1440    1440
session.gc_probability    1    1
session.hash_bits_per_character    5    5
session.hash_function    0    0
session.name    PHPSESSID    PHPSESSID
session.referer_check    no value    no value
session.save_handler    files    files
session.save_path    no value    no value
session.serialize_handler    php    php
session.use_cookies    On    On
session.use_only_cookies    Off    Off
session.use_trans_sid    0    0
Avatar billede learner Praktikant
11. februar 2010 - 11:04 #12
hmm det var bare mig der havde dublet af
session_start();

det må i undskylde forstyrrelsen :o)