Avatar billede psykochicken Nybegynder
29. juni 2005 - 19:27 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Mailsender - forskel på FF og IE

Jeg har en php-mailsender, der virker fint. Når jeg sender mailen via FF vises æ,ø og å fint i mailen, men når jeg sender via IE bliver å til "Ã¥" og ø til "ø". Hvad kan jeg gøre ved det ?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
29. juni 2005 - 19:36 #1
Det lyder som bøvl med tegntabeller. Bruger du UTF-8 ét sted og ISO-8859-1 et andet?
Avatar billede psykochicken Nybegynder
29. juni 2005 - 20:03 #2
Har nu rettet, så der er samme tegnsæt - stadig samme resultat :o(
Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
29. juni 2005 - 20:05 #3
Lyder stadigvæk som tegntabeller, prøv at vise din kode. Mener at man kan sende encoding med i php delen, nemlig.
Avatar billede psykochicken Nybegynder
29. juni 2005 - 20:16 #4
en simpel form:
<form name='popform' method='POST' action='pop.php'>
<textarea name='mes' rows='20' cols='75' readonly></textarea><br>
input type='submit' name='send' value='Send annoncen'>
<input type='button' value='Ret indtastning' onclick='self.close()'>
</form>

simpel mailsender:
<?php
    if (!empty($_POST['mes'])) {
      $headers="From: post@bolig6000.dk";
      $message="Annonce: ".$_POST['mes']."\n";
if(@mail("post@bolig6000.dk", "Annonce", $message, $headers)) {
        echo "blabla....noget..
    }
      else {
        echo "blabla...noget andet...
    }
    else {
      echo "blabla....noget tredje...
    }
?>
Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
29. juni 2005 - 20:19 #5
Ser alt dit html sådan ud ? så kunne det sagtens være problemet.

Prøv med korrekt html:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
  <head>
    <title> Standard HTML dokument </title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
  </head>
  <body>
    <div>
      <form name='popform' method='POST' action='pop.php'>
        <div>
          <textarea name='mes' rows='20' cols='75' readonly></textarea>
          <br>
          input type='submit' name='send' value='Send annoncen'>
          <input type='button' value='Ret indtastning' onclick='self.close()'>
        </div>
      </form>
    </div>
  </body>
</html>

--

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> angiver hvilket format browseren skal skrive i, og for IE gælder det sikkert også <textarea>'s :)
Avatar billede psykochicken Nybegynder
29. juni 2005 - 20:19 #6
Siden med formen er en popup genereret med javascript, hvor indholdet i <textarea> er de samlede indtastninger i en form på opener-siden.
I Popupen kan brugeren så godkende/sende sin indtastning eller gå tilbage og ændre indtastningerne.
Avatar billede psykochicken Nybegynder
29. juni 2005 - 20:24 #7
min html ser nøjagtigt ud som den du lige har beskrevet:

Du får lige scriptet, der genererer siden:
function vis() {
var f = document.forms['annonce']
  txt = "<!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN' 'http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd'>";
  txt += "<html><head>";
  txt += "<meta http-equiv='Content-Type' content='text/html; charset=\"iso-8859-1\"'>";
  txt = "</head><body bgcolor='#e0e0e0'>";
  txt += "<form name='popform' method='POST' action='pop.php'>";
  txt += "<textarea name='mes' rows='20' cols='75' readonly>";
  txt += "Hej " + f.navn.value + " - Du har indtastet flg:" + "\n\n";
  txt += "Kundenummer: " + f.knr.value + "\n\n";
  txt += "Annonceoverskrift: " + f.overskrift.value + "\n\n";
  txt += "Navn: " + f.navn.value + " - " + f.visnavn.value + "\n";
  txt += "Adresse: " + f.adresse.value + " " + f.by.value + " - " + f.visby.value + "\n";
  txt += "E-mail: " + f.mail.value + " - " + f.vismail.value + "\n";
  txt += "Telefon: " + f.telefon.value + " - " + f.vistelefon.value + "\n";
  txt += "Mobil:  " + f.mobil.value + " - " + f.vismobil.value + "\n\n";
  txt += "Beskrivelse af lejemålet: \n";
  txt += "Adresse: " + f.lejeadr.value + " " + f.lejeby.value + "\n";
  txt += "Type lejemål:  " + document.getElementById('typ1').value + "" + document.getElementById('typ2').value + "" + document.getElementById('typ3').value + "" + document.getElementById('typ5').value + "\n";
  txt += "Ledig fra: " + f.ledig.value + "\n";
  txt += "M2: " + f.m2.value + "\n";
  txt += "Etage: " + f.sal.value + "\n"
  txt += "Rum (excl. køkken og bad):  " + f.rum.value + "\n";
  txt += "Afstand til centrum:  " + f.centrum.value + "\n";
  txt += "Afstand til indkøb:  " + f.indkoeb.value + "\n";
  txt += "Afstand til skole:  " + f.skole.value + "\n";
  txt += "Mulighed for tøjvask:  " + document.getElementById('vask1').value + "" + document.getElementById('vask2').value + "\n";
  txt += "Køkken: " + document.getElementById('koek1').value + "" + document.getElementById('koek2').value + "" + document.getElementById('koek3').value + "\n";
  txt += "Bad/toilet:  " + document.getElementById('bad1').value + "" + document.getElementById('bad2').value + "" + document.getElementById('bad3').value + "\n";
  txt += "Husdyr tilladt:  " + document.getElementById('dyr1').value + "" + document.getElementById('dyr2').value + "\n";
  txt += "Kabeltv-signal:  " + document.getElementById('tv1').value + "" + document.getElementById('tv2').value + "\n";
  txt += "Stofanet:  " + document.getElementById('stofa1').value + "" + document.getElementById('stofa2').value + "\n";
  txt += "Indskud:  " + f.indskud.value + "\n";
  txt += "Leje/md (-aconto forbrug):  " + f.leje.value + "\n";
  txt += "Aconto forbrug/md:  " + f.forbrug.value + "\n\n";
  txt += "Beskrivelse:  \n" + f.beskriv.value + "\n\n";
  txt += "billedtekst 1:  " + f.tekst1.value + "\n";
  txt += "billedtekst 2:  " + f.tekst2.value + "\n";
  txt += "billedtekst 3:  " + f.tekst3.value + "\n";
  txt += "billedtekst 4:  " + f.tekst4.value + "\n\n";
  txt += "</textarea>" + "<br>";
  txt += "<input type='submit' name='send' value='Send annoncen'>" + "  ";
  txt += "<input type='button' value='Ret indtastning' onclick='self.close()'>";
  txt += "</form></body></html>";
  pop = window.open('','win','width=800, height=400, scrollbar=yes');
  pop.document.open();
  pop.document.write(txt);
  pop.document.close();
  }
Avatar billede psykochicken Nybegynder
29. juni 2005 - 20:25 #8
Siden genereres fint og sendes uden problemer i FF.
I IE genereres den også fint, men sender altså ikke æ, ø og å !
Avatar billede claus_joergensen Nybegynder
29. juni 2005 - 20:28 #9
hmm, hvordan ser outputtet ud ? hvis du højreklikker og vælger "vis kilde".

Det kunne måske også være fordi at æøå genereres forkert (IE er mystisk)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
29. juni 2005 - 20:35 #10
Hvilken tegntabel er din scriptfil gemt med?
Avatar billede psykochicken Nybegynder
29. juni 2005 - 20:43 #11
Outputtet i popupen ser fint ud begge steder. I kildekoden både i IE og FF vises ø som ø og å som å - først når mailen sendes fra IE går det galt med ø og å.
Avatar billede psykochicken Nybegynder
29. juni 2005 - 20:47 #12
>>schwarts: også med charset:"iso-8859-1"
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
29. juni 2005 - 22:20 #13
Hvad hvis du erstatter:
txt += "<meta http-equiv='Content-Type' content='text/html; charset=\"iso-8859-1\"'>";
med:
txt += "<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\">";
?
Avatar billede psykochicken Nybegynder
29. juni 2005 - 23:48 #14
Det giver desværre samme resultat :o(
Avatar billede psykochicken Nybegynder
30. juni 2005 - 03:45 #15
Som I sikket har gættet ved jeg meget lidt om php, men jeg har leget lidt med encode/decode efter at have læst http://dk2.php.net/manual/en/function.utf8-decode.php :
ved - $message = $_POST['mes']; virker FF, men IE-mailen fejler
ved - $message = utf8_encode($_POST['mes']); fejler både IE og FF (og forskelligt)
ved - $message = utf8_decode($_POST['mes']); virker IE, men FF fejler.

Kan man lave et browsercheck,
- så FF anvender $message = $_POST['mes'];
- og IE anvender $message = utf8_decode($_POST['mes']);

?-)
Flemming
Avatar billede psykochicken Nybegynder
30. juni 2005 - 17:05 #16
Jeg bliver nødt til at lade spørgsmålet ligge lige nu.
Tak for budene.
>>claus_joergensen du bragte mig på sporet af encoding, så jeg lærte noget nyt. Pointene er dine, hvis du vil have dem :0)
Avatar billede psykochicken Nybegynder
02. juli 2005 - 20:30 #17
ok - ingen vil have point....tak for hjælpen alligevel :)
Avatar billede psykochicken Nybegynder
02. juli 2005 - 20:31 #18
.