Avatar billede kokoko Nybegynder
28. juni 2005 - 14:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Order by id

Følgende forespørgsel giver mig de data jeg har brug for, men den sortere det ikke som jeg vil.

SELECT orders2.articleid AS id, orders2.size AS size, orders2.color AS color, sum(orders2.amount) AS amount, orders2.price AS price
FROM orders2, orders
WHERE orders.done=1 AND orders.order_id=orders2.orderid AND orders.status='Nye' GROUP BY orders2.articleid, orders2.size, orders2.color
ORDER BY orders2.articleid

Problemet er at den sortere som om id er en streng, altså:

men jeg vil gerne have det:

Avatar billede barklund Nybegynder
28. juni 2005 - 14:57 #1
Nu er articleid vel et tal, ikke? Altså en int-kolonne og ikke en varchar-kolonne?

I så fald har jeg aldrig set mysql finde på den slags. Men hvis nu det var en streng, så kunne den nok godt finde på det.

--
Morten Barklund
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
28. juni 2005 - 14:59 #2
det lyder mest som om datatypen af articleid er et tekst-felt, og burde være en tal felt (integer f.eks.)
Avatar billede torotune Nybegynder
28. juni 2005 - 15:00 #3
Kan det være fordi du har defineret "articleId" som datatypen tekst/string i stedet for tal/integer?
Avatar billede kokoko Nybegynder
28. juni 2005 - 15:00 #4
Nej nej nej.. hvor er jeg dog dum. Det er selvfølgelig derfor! Men hvorfor i alverden er den en varchar?! Nå men smid et svar :)
Avatar billede kokoko Nybegynder
28. juni 2005 - 15:02 #5
Kan jeg bare ændre datatypen til int uden at miste data? Eller hvad skal jeg gøre?
Avatar billede barklund Nybegynder
28. juni 2005 - 15:03 #6
Ja, det burde du fint kunne gøre - det plejer mysql at være ganske god til - dog kan du eventuelt lige dump'e data ud først, så du ikke mister noget :)
Avatar billede kokoko Nybegynder
28. juni 2005 - 15:05 #7
Ok jeg prøver. Tak for hjælpen til mit svære spørgsmål :)
Avatar billede barklund Nybegynder
28. juni 2005 - 15:51 #8
Tark for points :)
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2005 - 16:59 #9
du vil kun miste data (eller få fejl), hvis der er nogle af værdierne, der ikke lever på til det nye format (ikke er tal)..