Avatar billede bris Nybegynder
28. juni 2005 - 09:56 Der er 2 kommentarer

J2ME - Blød opstart

Hejsa

Jeg har en lille plan om at skulle lave et java program, som skal på en mobiltelefon. Men jeg mangler et sted at starte. Programmet skal kunne ringe op, og oprette en socket udadtil, så man kan skrive og modtage bytes.
Det er dog ikke et krav at programmet kan ringe op, men bare starte java applikationen når man har ringet op, hvis det er muligt..
Spørgsmålene er.. Hvor starter jeg? Findes der nogle tutorials på dette område?..
Avatar billede macpain Nybegynder
28. juni 2005 - 20:35 #1
Denne side må du næsten have været inde på http://java.sun.com/j2me/index.jsp

Problemet er at du selv skal sammensætte den ønskede CDC eller CLDC. Ellers skal du bruge en allerede sammensat, jeg har ikke rigtig kendskab til andre end den som IBM har lavet der hedder j9

Hvis du skal have lidt hjælp i din programmering, vil jeg anbefale dig at kigge lidt på EclipseME. Dette er et glimerende program at programmere i!!
Avatar billede new_user Nybegynder
14. oktober 2005 - 23:28 #2
Hvis du skal lave et program til din mobil telefon skal du have fat i wireless toolkit, ja og eclipseME er en god plugin. Men vil anbefale dig at du ser på kernebegreberne konfiguratione, profiler og optional packages inden du begynder. J2ME er en fleksibel verden og når du skal sammensætte dit miljø skal man vælge en konfiguration, Profil og evt. optional packages. Mobil tlf bruger typisk CLDC konfigurationen som er en minimums konfiguration til enheder med små resurser. Som profil bruger man MIDP typisk som er en profil så du kan lave brugergrænseflader til din applikation. MIDP er også en god ting at se på. J9 en virtuel maskine til mobile enheder. Typisk vil man nok ligge en ned på en pda. I dit tilfælde når det er en mobiltelefon skal du ikke bruge J9. En mobil telefon har en java understøttelse i sig. Det er såkaldte midlets som er programmer til en mobiltelefon som man ligger ned.

Kan da anbefale følgende links:

http://eclipseme.org/ - kan downloade EclipseME, også links til wireless toolkit, god tutorial til at sætte det op

ellers kan du finde en masse artikler og pdf filer på suns hjemmeside.

http://java.sun.com/j2me/reference/whitepapers/
i dit tilfælde ville jeg som sagt specielt læse om CLDC, J2ME Technologies overview.

her er noget tutorial ting
http://developers.sun.com/techtopics/mobility/midp/articles/wtoolkit/