Avatar billede celinder Nybegynder
27. juni 2005 - 22:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

en sql streng

hvorledes former jeg en sql streng der skal have alt med fra en tabel, hvor der ikke er nogen afhængeige af tabel-2

altså

select * tabel where [der ikke er nogen forbindelse til tabel2]

tael 2, har en masse data som hænger sammen med tabel 1, via en kollone, [posting_ID]
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 22:40 #1
måske en NOT IN konstruktion:

SELECT * FROM tabel_1 WHERE id NOT IN (SELECT id FROM tabel_2)
Avatar billede celinder Nybegynder
27. juni 2005 - 22:41 #2
coool
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 22:42 #3
og et svar

men check om det virker inden du accepterer
Avatar billede celinder Nybegynder
27. juni 2005 - 22:43 #4
arne_v jeg fik aldrig den her logik implementeret i asp.net

olda = ""
SELECT a,b FROM t
while more records {
    get record
    if a <> olda then
      udskriv header med a
    end if
    udskriv b
    olda = a
}

som du skrev i et tidligere spørgsmål, ved ikke om du kan huske det ?

men det drejede sig om at jeg skulle skrive noget data ud, som lå i en tabel, gider du hjælpe ?

og evt oprette et svar
Avatar billede celinder Nybegynder
27. juni 2005 - 22:48 #5
yes det virker ! TAK
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 22:59 #6
kan du ikke få den til at virke ?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. juni 2005 - 13:38 #7
Jeg Har forsøgt at finde ud af om det er bedst at bruge NOT IN .. som arnev foreslår, eller at bruge et OUTER JOIN:

SELECT tabel_1.* FROM tabel_1
LEFT OUTER JOIN tabel_2 ON
tabel_1.posting_ID = tabel_2.posting_ID
WHERE tabel_2.posting_ID IS NULL

Det giver det samme, men jeg mener at det er bedre at bruge JOIN's end subqueries
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juni 2005 - 13:41 #8
jeg kunne også forestille mig at på andre databaser ville JOIN'en være hurtigere
end subqueries

men den subquery har en stor fordel - den er mere læsbar som "engelsk"
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. juni 2005 - 13:44 #9
Nu mener jeg jo ikke at man skal bruge læsbarheden som argument for at vælge kode-syntaks. :o)

Men du har ret, og når jeg bare lige skal lave et hurtigt udtræk bruger jeg også masser af subqueries, men hvis det er "alvor", og datamængderne er store bruger jeg join's
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juni 2005 - 18:39 #10
det både bør og gør man ofte

(timer er ofte dyrere GHz)