Avatar billede peterterkildsen Nybegynder
27. juni 2005 - 09:14 Der er 5 kommentarer

Integration til POP3

Jeg har en opgave, hvor jeg skal give brugerne mulighed for at skrive og læse e-mails online. Forstået på den måde, at brugerne skal kunne oprette sig online, læse de fem seneste mails på hjemmesiden og kunne klikke på et af de fem mails, og så ryge over i et webmail-interface for at læse resten af mailen. Desuden skal man kunne forfatte nye mails.

Vi er vant til at benytte os af Imail, men prisen for denne er nu kr. 30.000,- hvilket er relativt dyrt. Kunden har licenser til MS Exchange, men vi er lidt utrygge ved at benytte Exchange, da vi regner med 6.000 brugere på dette webmail system. 6.000 brugere på Exchange vil betyde mange servere, hvilket dermed gør det dyrere end Imail.

Spørgsmålet er om der er nogen, der har erfaring med at integrere til de nævnte systemer - altså Imail og Exchange - og om der findes alternativer, som er billigere?
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. juni 2005 - 11:15 #1
Du kan jo tage udgangspunkt i Outlook Web Access, der er en færdig web løsning til ms exchange. Hvis du ikke direkte vil anvende OWA, så kan du i hvert tilfælde se hvordan koderne er lavet og så ændre i den måde siderne er sat op på. På denne måde får du gratis (idet jeg har forudsætter at du allerede har adgang til exchange, IIS og OWA) en masse funktionalitet, herunder fuld adgang til mail med outlook funktionalitet, kalender, m.m.
Avatar billede peterterkildsen Nybegynder
27. juni 2005 - 11:18 #2
Jeg har overvejet det samme, men forudsætter det ikke, at man har Outlook installeret på klienten, og at man som bruger skal benytte sig af Internet Explorer? Kunden er meget opsat på, at løsningen ikke bliver afhængig af bestemte programmer på brugerens maskine.
Avatar billede burningice Nybegynder
27. juni 2005 - 18:57 #3
nej og nej.. OWA kræver ikke nogen Outlook, og kan sagtens køre i alle browsere (dog er det ikke lige pænt alle steder (treeview virker f.eks. i IE)).

Hvilket mailserver system skal din webmail bygge på? Synes ikke det fremgår helt klart af dit spørgsmål. Det har trods alt rimelig meget at sige når det kommer til hvordan koden skal laves.
Avatar billede peterterkildsen Nybegynder
29. juni 2005 - 08:19 #4
Normalt benytter vi os af Imail, men den er desværre steget så meget i pris, så vi ikke længere mener, at det er attraktivt. Vi skal betale 30.000 kr. for en licens, som giver ret til uendeligt forbrug. Så jeg er ude efter alternativer.
Avatar billede burningice Nybegynder
29. juni 2005 - 09:28 #5
hvad med MailEnable? (www.mailenable.com)