Avatar billede zerocool Nybegynder
07. april 2001 - 13:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

isdn kabler

jeg har en ven som er TDC tekniker og han siger at man godt kan bruge isdn kablerne som netværks kabler.

grunden til jeg spørger er at jeg står og er lige ved at bestille adsl, der skal kun 2 computere på + min server, og den ene af computerne står i den anden ende af huset og så kunne jeg jo blive fri for at trække nye kabler

/zerocool
Avatar billede a-torsten Nybegynder
07. april 2001 - 14:01 #1
Hvis din ven som er TDC teknikker siger man kan, så kan man vel... Han er nok den som måske burde have allermest forstand på det......

Men jo.. Jeg mener oxo man kan...

-Anders
Avatar billede cvsac Nybegynder
07. april 2001 - 14:05 #2
ISDN kablerne er ret langsomme i forhold til alm netkabler (kat 5)
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
07. april 2001 - 14:08 #3
Jeg har prøvet med mit isdn kabel er følger med min \"TDC møg isdn løsning\" (har bestilt adsl men er tdc hurtige??), og det virker i hvertfald ikke som net kabel nok fordi det kun indeholder 4 ledninger hvor imod netkabler indeholder 8.. så nej det kan man ikke!!
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
07. april 2001 - 14:09 #4
hmm kan jo også have noget med min hub at gøre... DOH, hmm bær over med mig jeg var stiv igår!
Avatar billede Techwork Praktikant
07. april 2001 - 14:10 #5
Du kan ikke køre 100MB på et almindelig ISDN kabel, så skal du have et rigtigt patch kabel (kategori 5)

Men eller kan det godt lade sig gøre.
Avatar billede zerocool Nybegynder
07. april 2001 - 14:20 #6
ahh tak skal heller ikke bruge det til andet end internet så det er fint nok

tnx
Avatar billede svindler Nybegynder
07. april 2001 - 22:37 #7
ISDN benytter ben 3, 4, 5 og 6.
Ethernet benytter 1, 2, 3 og 6. Til 100Mbit siger specifikationern, at du skal benytte et cat5-kabel. Her skal alle lederne være ført igennem aht støjdæmpning.

Du kan altså godt købe et isdn-kabel uden at det kan bruges til ethernet.
Derudover kommer også kvalitets-spørgsmålet ind. Selv hvis kablet er lavet med alle lederne ført igennem, vil det formodentlig kun være cat3, som ikke er garanteret til at håndtere 100Mbit (men som i praksis virker i de fleste sammenhænge).