Avatar billede kec2 Nybegynder
26. juni 2005 - 10:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Updatering af kernel

Jeg ville gerne updateringer min kernel, men jeg har brug for hjælp.
Jeg ved hvordan jeg linker til kernel-src.
Og hvordan man konfigurer, Men det er så også der det slutter.

Første spørgsmål går på hvad er forskellen på kompilere ting ind i kernel og på at kompilere det som moduler?
Er der nogle ting skal det ene eller det andet?

Når det så er gjort så skal det makes og installeres.
Men hvordan?

Jeg kører med mandriva/mandrake 2005 lm
lilo

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2005 - 15:03 #1
Først vil jeg lige sige, at for størstedelen af folk er der ingen som helst grund til selv at kompilere en kernel. Jeg har prøvet det et par gange for adskillige år siden, men det var mest bare for at prøve det. De sidste 5 år har jeg udelukkende brugt Linux på min desktop, og jeg har ikke på noget tidspunkt haft brug for at kompilere en kerne.

Når det så er sagt, kan det da være en god øvelse bare for at vide, at man kan. Og det giver da lidt motion til maskinen. Især hvis maskinens RAM ikke har det godt, vil det ofte kunne opdages ved en kernekompilering. (Det vil ofte resultere i at den afbryder med en Signal 11 fejl eller lignende.)

Forskellen på modul og ikke-modul er:

Hvis noget er som modul, behøver det ikke være indlæst hele tiden. Det bliver indlæst, når det skal bruges. Dermed sparer man RAM, når det ikke bruges.

Hvis man laver ting som moduler, vil samme kerne kunne bruges på flere maskiner med forskellig hardware uden at kernen bliver for stor fordi den skal indeholde alle driverne. (Dette er benyttet af de fleste distributioner inkl. Mandriva)

Hvis noget er bygget ind i kernen, er driveren altid til rådighed. Dette er især relevant for ting, der skal benyttes inden filsystemet er monteret - altså inden moduler kan indlæses. Det gælder f.eks driver til harddisk og til det filsystem, man bruger. (Idag bruger de fleste et ramdrev hvor der ligger de moduler, som er nødvendige til opstart, så denne fordel er ikke så stor mere.)

Den nøjagtige procedure afhænger af hvilken kerneversion, du ønsker. Se i mappen med kildekoden. Der er masser af dokumentation. Start med at læse filer, der hedder README, INSTALL eller andet, der er skrevet med store bogstaver.

Et godt tip er at starte med at gå ud fra din nuværende kernes opsætning. Du vil ofte kunne finde den i /boot
Avatar billede kec2 Nybegynder
28. juni 2005 - 10:50 #2
Jeg ville lege med kernel 2.6
Avatar billede kec2 Nybegynder
14. august 2005 - 15:38 #3
Den løsning jeg kom frem til er som følger:
1. make
2. make modules
3. make modules_install
4. make install

Jeg er ikke helt sikker på om der er forskel på 1. og 2. trin.
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2005 - 20:38 #4
Selv tak.