Avatar billede clasen1974 Nybegynder
25. juni 2005 - 20:59 Der er 17 kommentarer

Hvad går det galt her?

Hej!

Jeg har lige lavet en hjemmeside. Jeg startede med at designe den i PhotoShop CS, men når jeg begynder at sætte tekst ind på side, flytter billederne sig, hvad kan jeg gøre?

Se siden her http://www.sshobe.frac.dk/

Hilsen Clasen!
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2005 - 21:11 #1
Prøv at starte med at lave det som et rigtigt HTML-dokument. Det kræver bl.a en korrekt DOCTYPE med URL.

Derudover der der rod i dine tabeller. Nogle steder slutter du en tabel, som du har glemt at starte.
Avatar billede clasen1974 Nybegynder
25. juni 2005 - 21:37 #2
Er der ikke en anden mulighed, og hvordan laver man en doctype?
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2005 - 21:46 #3
En DOCTYPE kan f.eks se således ud:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Og den (eller en lignende) er krævet for at der virkelig er tale om et HTML-dokument. Ellers er det bare noget rod, som overfladisk minder om HTML. Desuden skal den være der for at Internet Explorer i det hele taget vil forsøge at behandle CSS korrekt.

Og tabellerne skal ryddes op. Ellers er browsere nødt til at gætte på hvordan du egentlig ville have haft det til at se ud, og du kan være ganske sikker på at de ikke altid vil gætte på samme måde, så selv hvis du får de sammenrodede tabeller til at se rigtigt ud i en browser, kan du ikke regne med at det bare ser nogenlunde ordentligt ud i andre - ikke en gang i næste udgave af samme browser.
Avatar billede clasen1974 Nybegynder
26. juni 2005 - 00:02 #4
Seriøst er der ikke en kode man kan skrive til hver table?
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2005 - 00:12 #5
Hvordan skulle det være lettere end at sætte en enkelt DOCTYPE som det første på siden?

Eller jeg misforstår nok, for jeg har lidt svært ved at se, hvor du vil hen...

Din side (og dens kode) ser forresten meget bedre ud nu. Det ser ud til at du har fået ryddet op i tabellerne.
Avatar billede clasen1974 Nybegynder
26. juni 2005 - 00:21 #6
Jamen den viser ikke menuen rigtigt...
Jeg sætte lige den kode ind du snakker om...
Det er godt nok svært at sætte de tabeller op.. :)
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2005 - 01:52 #7
Ja, det kan godt være temlig bøvlet at skulle overskue en hel masse tabelceller.

en del af dit problem lige nu, så vidt jeg kan overskue, er at du har ikke samme antal celler i alle rækkerne, og du har ikke angivet colspan på alle celler.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2005 - 01:53 #8
Det skal forresten lige siges, at jeg ser på siden med Firefox. Jeg har ikke IE på min normale arbejdsmaskine.
Avatar billede clasen1974 Nybegynder
26. juni 2005 - 03:12 #9
Den bruger jeg også... Den har nogle fede funktioner, som når man åbner en ny side i en fane...
Avatar billede clasen1974 Nybegynder
26. juni 2005 - 12:07 #10
Jeg håber at der er en som kan hjælpe mig...
Avatar billede clasen1974 Nybegynder
26. juni 2005 - 13:28 #11
Okay, nu har jeg fundet ud af hvad jeg gjorde forkert, det var mine tabeller som var sat forkert... Tak sandbox...

Men nu kommer der et nyt problem det er at når jeg tester den på validator.w3.org, skriver den at der er 11 fejl, den ene jeg ikke lige helt kan finde ud af er at den skriver:

"element "CENTER" undefined"

You have used the element named above in your document, but the document type you are using does not define an element of that name. This error is often caused by incorrect use of the "Strict" document type with a document that uses frames (e.g. you must use the "Frameset" document type to get the "<frameset>" element), or by using vendor proprietary extensions such as "<spacer>" or "<marquee>" (this is usually fixed by using CSS to achieve the desired effect instead).

Er der en som kan hjælpe mig?
på forhånd tak!

/Clasen!
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2005 - 14:31 #12
Du skal bruge lidt CSS på tabellen.

margin-left: auto; margin-right: auto;

Desværre kan IE ikke finde ud af at centrere tabellen når margener bliver sat til auto, men så har den heldigvis en fejl, som man kan udnytte til alligevel at få den centreret. Tilføj følgende CSS på din body:

text-align: center;

Godtnok siger CSS-specifikationerne, at text-align ikke skal bruges på blok-elementer (som f.eks. div og table) men det gør IE nu alligevel. Ret heldigt, når IE nu ikke kan finde ud af den korrekte måde.
Avatar billede roenving Novice
26. juni 2005 - 23:09 #13
Hvis man bruger en fuldt kvalificeret doctype inklusive dtd-link kan IE i den nutidige udgave nu godt finde ud af det, så center-elementet skal man bare undlade at bruge ...

-- at der så ikke er noget farligt i at bruge den 'forkerte' måde at centrere på, som var nødvendig i gamle M$-browsere er så en anden sag !-)
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2005 - 00:35 #14
Rønving:
OK, jeg var ikke klar over at IE havde fået den detalje fikset. Men som du siger, er der ikke noget i vejen for at bruge text-align: center; alligevel, og så virker centreringen også i ældre udgaver af IE.

Clasen1974:
Du skal lige bestemme dig for hvilken DOCTYPE, du ønsker. Lige nu har du:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

og det passer ingen steder hen. HTML 4.0 og xhtml er to vidt forskellige ting. Da din kode i øjeblikket ikke overholder reglerne for xhtml, er det bedste valg nok enten den DOCTYPE, jeg gav dig tidligere eller denne her, som er den korrekte, hvis man ønsker HTML 4.01 Strict.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Hvis du vælger en HTML4.01-type, skal du heller ikke have xmlns og xml:lang på <html> elementet.

Siden begynder forresten at se ganske godt ud.
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2005 - 00:38 #15
Jeg mener forresten heller ikke der er nogen grund til at vælge xhtml frem for html 4. Læs eventuelt de artikler, olebole har skrevet.
Avatar billede clasen1974 Nybegynder
27. juni 2005 - 21:02 #16
Tak for alle jeres kommentar. Jeg har nu ændret den til HTML 4.01 og har tilføjet noget mere på siden, men nu viser den endnu flere fejl. Jeg bliver nåd til at læse mere om HTML 4.01. Er der en af jer som kender en god side på dansk hvor man kan lære det?

/Clasen!
Avatar billede roenving Novice
28. juni 2005 - 12:52 #17
Et bud kunne være http://webdesign101.dk/index.php !-)

-- hvis du er helt blank, kan du måske også få noget ud af www.html.dk, men du skal være opmærksom på, at der ikke er mange huller mellem fejlene !o]