Avatar billede danja82 Nybegynder
24. juni 2005 - 16:15 Der er 6 kommentarer

oprettelse af globale variable

Jeg er i gang med at lave er spil, hvor det skal være muligt at kunne indtast antallet af spillere der vil være med. Men er i tvivl om hvordan det gøres. Spillerne skal gemmes som globale variable i en header file.

Jeg har lavet en kort .c fil med en printf der siger ”indtast antallet af spillere”, så vil jeg lave en scanf der gemmer indtastningen, men er i tvivl om hvor den skal gemmes! Der skal laves det antal globale variable i min header file som brugerne nu indtaster.

Nå indtastningen er sket, skal der så åbnes en ny funktion hvor man kan indtaste de navne som skal spille med i spillet!
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 16:31 #1
hvad er spørgsmålet ?

du kan sagtens læse ind i en global variabel med scanf/gets !
Avatar billede danja82 Nybegynder
24. juni 2005 - 16:46 #2
Problemet er at jeg ved ikk hvor mange globale variable der skal oprettes i min headerfile.. det afhænger af hvor mange spillere der skal være med.

som jeg har det nu kan det/skal der være 3 spiller med. Mine globale variable er:
char ALine[256], HLine[256], POLine[256], Line[20], player1[10], player2[10], player3[10];

men isteden for player1, player2, player3 vil jeg gerne have en flexible varibale der kan ændres alt efter hvor mange spiller der skal spille med
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 17:33 #3
hvis du bruger C++ kan du bruge en STL vector som indeholder alle spillere (der kan
du tilføje dynamisk)
Avatar billede danja82 Nybegynder
24. juni 2005 - 20:10 #4
Jeg bruger kun C
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 20:12 #5
så skal du jo selv igang med at kode noget

en linked liste måske ?
Avatar billede nico26 Nybegynder
26. juni 2005 - 15:46 #6
Det nemmeste er hvis du kan definere en øvre grænse for hvor mange spillere der maksimalt kan være. Så kan du bare lave et array af den størrelse. Hvis ikke, er du nødt til som arne_v foreslår at lave en liste.

#define MAX_PLAYERS 64
char players[MAX_PLAYERS][10]