Avatar billede looppen Nybegynder
24. juni 2005 - 12:08 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

connect fra C++ til MSDE

Hejsa,

er der nogen der kan fortælle mig hvordan man laver en connection til en MSDE SQL server fra et C++ program?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 12:12 #1
Der er mange muligheder.

VC++ managed C++ : ADO.NET

enhver Win32 C eller C++ : ODBC API

VC++ : MFC's database klasser

enhver Win32 C eller C++ (og du kan leve med SQLServer 6.5 funktionalitet) : DBLib
Avatar billede looppen Nybegynder
24. juni 2005 - 12:14 #2
hmm ... det blev jeg ikke ret meget klogere af
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 12:16 #3
pointen er nok lidt at du kan starte med at fortælle om du bruger C eller C++,
hvilken compiler du bruger og hvis det er VC++ 7.0/7.1/8.0 om det er unmanaged
eller managed kode
Avatar billede looppen Nybegynder
24. juni 2005 - 12:42 #4
Jeg bruger Borland C++ Builder 6.0, hjælper det?

Du må bære over med mig jeg er ret ny til c++ i det hele taget.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 12:46 #5
ODBC API vil ihvertfald virke

men der er sikkert nogle smarte Borland ting til database adgang via ADO

hvis du vil kigge pÅ ODBC så har jeg skrevet en artikel:
  http://www.eksperten.dk/artikler/207

det er helt standard C kode som bør virke på alle windows compilere inklsuive BCB6
Avatar billede looppen Nybegynder
24. juni 2005 - 12:59 #6
Umiddelbart ser det rigtig godt.
Jeg har ikke nået at teste det endnu, men jeg tror på det virker.

Men har jeg ikke ret i at denne løsning kræver at man skal ind og oprette ODBC forbindelsen inde i windows på en hver maskine hvor dette skal virke?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 13:01 #7
nej

du skal bare bruge en DSNless connection string
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 13:02 #8
for SQLServer ser den ud som:

"Driver={SQL Server};Server=dinserver;Database=dindatabase;Trusted_Connection=yes;"
Avatar billede looppen Nybegynder
24. juni 2005 - 13:07 #9
Vil det siga at hvis jeg tager udgangspunkt i din artikel, så skal jeg bare skifte linien:
  char *dsn = "TestMSAccess";
ud med:
  char *dsn = "Driver={SQL Server};Server=dinserver;Database=dindatabase;Trusted_Connection=yes;";
og så vil det virke ?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 13:11 #10
du skal ned i det andet eksempel og sætte

char *constr = "Driver={SQL Server};Server=dinserver;Database=dindatabase;Trusted_Connection=yes;";
Avatar billede looppen Nybegynder
24. juni 2005 - 13:18 #11
OK jeg prøver det lige...
Avatar billede looppen Nybegynder
24. juni 2005 - 13:35 #12
Hmm...

Jeg får en fejl:
[Linker error] unresolved externel 'SQLAllocEnv'

faktisk får jeg en på alle funktioner der ligger i sql.h. Det er sikket noget jeg har glemt i Builderen ... men hvad
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 13:49 #13
du skal linke mod odbc32.lib
Avatar billede looppen Nybegynder
24. juni 2005 - 14:08 #14
Ja men det virkede selvfølgeligt...
Tusind tak for hjælpen, lægger du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 14:11 #15
kommer her