Avatar billede lotze Nybegynder
22. juni 2005 - 20:11 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Installation af Linux-Program

Hvorfor kan jeg ikke få lov til at installere dette program. Configure går godt, men ved make stopper den.

henriklinux@dhcppc1:~> cd /home/henriklinux/Desktop/hydra-4.7-src
henriklinux@dhcppc1:~/Desktop/hydra-4.7-src> ./configure

Starting hydra auto configuration ...

Checking for openssl (libssl/ssl.h) ...
                                    ... NOT found, SSL support disabled
Get it from http://www.openssl.org
Checking for Postgres (libpq) ...
                              ... NOT found, module postgres disabled
Checking for SAP/R3 (librfc/saprfc.h) ...
                                      ... NOT found, module sapr3 disabled
Get it from http://www.sap.com/solutions/netweaver/linux/eval/index.asp
Checking for libssh (libssh/libssh.h) ...
                                      ... NOT found, module ssh2 disabled
Get it from http://0xbadc0de.be/ - use v0.11!

Hydra will be installed into .../bin of: /usr/local
  (change this by running ./configure --prefix=path)

Writing Makefile.in ...

NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES
=======================================================================
ARM/PalmPilot users: please run ./configure-arm or ./configure-palm respectivly

now type "make"
henriklinux@dhcppc1:~/Desktop/hydra-4.7-src> make
bash: make: command not found
henriklinux@dhcppc1:~/Desktop/hydra-4.7-src>
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juni 2005 - 20:13 #1
prøv og installer gnu-make
Avatar billede lotze Nybegynder
22. juni 2005 - 20:15 #2
Jeg søger efter programmet via gooogle. Men hvad skulle det hjælpe? Bare nysgerrig!
Avatar billede lotze Nybegynder
22. juni 2005 - 20:26 #3
Jeg prøver at installere gnu-make men får følgende meddelse fra configure

henriklinux@dhcppc1:~> cd /home/henriklinux/Desktop/make-3.76.1
henriklinux@dhcppc1:~/Desktop/make-3.76.1> ./configure
creating cache ./config.cache
checking for a BSD compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for working aclocal... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... missing
checking whether make sets ${MAKE}... no
checking whether make sets ${MAKE}... (cached) no
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: error: no acceptable cc found in $PATH
henriklinux@dhcppc1:~/Desktop/make-3.76.1>
Avatar billede babz Nybegynder
22. juni 2005 - 22:13 #4
Hvilken Dist bruger du?
Hydra findes naturligvis i debian.
Måske er du så heldig at det er en debianbaseret dist.

Hvis det er tilfældet kan du bare bruge 'apt-get install hydra'

/Babz
Avatar billede lotze Nybegynder
22. juni 2005 - 22:16 #5
nope, jeg bruger suse
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2005 - 09:17 #6
Du skal starte med at installere "gcc" herefter træk din udpakkede "hydra" over i /opt - skift til /opt/hydra-xxx
./configure  -> klik enter
make    -> klik enter
make install  -> klik enter
Avatar billede lotze Nybegynder
23. juni 2005 - 10:29 #7
Forstår ikke hvorfor gcc ikke er installeret på en Suse 9.1. Skal jeg hente den fra nettet eller ligger den mon i distribution? Hvordan installerer man gcc?
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2005 - 11:04 #8
SuSE 9.1 er jo lidt speciel, prøv at gå i YAST -> remove/add software -> search, ellers må du hente den på nettet, det er en RPM fil så du klikker blot på den så installeres den
Avatar billede lotze Nybegynder
23. juni 2005 - 11:45 #9
Ok, prøver debian næste gang
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2005 - 11:34 #10
Hvorfor er du så vild efter at installere fra kildekode? Det er absolut lettere at bruge pakker fra systemet selv. De basale ting som gcc og make er med der, hvis du skulle få brug for dem, men ca 99% af alle normale brugere har ikke brug for dem.

Og hvis du bare installerer hvad som helst fra kildekode, er Debian ikke bedre for dig end SuSE.

babz: Hydra findes da ikke i Debian? Jeg er ikke sikker på, at det er et frit program.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2005 - 11:47 #11
Nu er jeg bange for at du er ved at vove dig ud på dybt vand "sandbox" gcc og make er jeg ret sikker på ikke er med på den demo-cd af SuSE 9.1 som Novell gav til fri download, men du har helt ret i at de to nævnte programmer er standard i alm. distroer. Hydra er til fri download, den findes ikke som RPM fil og den kræver gcc og make så jeg tror ikke rigtig spørgeren har andre muligheder end dem jeg har skitseret
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2005 - 11:49 #12
Men derudover ville det da være interessant at få noget feedback fra spørgeren
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2005 - 11:55 #13
OK, de er måske ikke med på skiven, men hvis man tilføjer et SuSE-mirror i YaST er det bare at installere derfra. Da jeg brugte SuSE havde jeg faktisk kun brugt skiverne til selve installationen. (Bortset fra de gange jeg lavede en netinstall, hvor jeg brugte en (eller var det to?) floppy og ikke andet.)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 11:56 #14
jo men skal man som gennemført Linux nørd ikke compile alt selv ?

:-)
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2005 - 11:59 #15
Og forresten: At et program er til fri (dvs. gratis) download er absolut ikke det samme som at det er et frit program.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2005 - 12:01 #16
Arne: I så fald burde man nok køre Gentoo eller en anden distro, der er baseret på at bygge fra kilde, i stedet for SuSE ;-)
Avatar billede babz Nybegynder
24. juni 2005 - 13:43 #17
Nu skal i holde op.
Naturligvis findes hydra til debian.
Prøv at google debian+hydra

Her er der flere mirrorsites at tilføje til sin source liste.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2005 - 14:04 #18
babz: Jeg sagde ikke, at hydra ikke findes TIL Debian, men at den ikke findes I Debian. Der er en forskel.

Derudover: Hvilken hydra snakker vi om? Der er flere ting, der hedder hydra. Her er to, jeg lige snublede over:

http://hydra.hellug.gr/
http://zope.cprogrammer.org/home/hydra
Avatar billede babz Nybegynder
24. juni 2005 - 14:11 #19
Hm. ja, godt spørgsmål.....måske er der mere end de to da Lotze åbenbart har fat i version 4.7 mens de to du nvæner der ikke er nået til version 1.0 endnu.

Ja....?????

Nå men uanset hvad, det er min erfaring med Debian, at uanset hvilken pakke der bliver udgivet, vil der på et eller andet tidspunkt være en nørd, der laver en debian-pakke til den.
Det er sket med rigtig mange programmer, også/og måske specielt de programmer der af den ene eller anden grund ikke bliver taget med i det officielle pakketræ.

/Miakel
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2005 - 14:31 #20
Mon ikke det er den, de snakker om her: http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=258057

Det er ikke et frit program, og det kan derfor ikke være en del af Debian main.
Avatar billede babz Nybegynder
24. juni 2005 - 14:42 #21
Nej det er rigtigt.
Men nu var der vidst ingen krav fra Lotze om at det _skulle_ være frit.

Java er heller ikke frit, ej heller Acrobat reader.... men det forhindrer mig jo ikke i at installere programmet fra en debianpakke, når der nu er flinke mennesker der har gjort det muligt for mig.

/Mikael
Avatar billede lotze Nybegynder
24. juni 2005 - 18:50 #22
Hov hvis i er der endnu, så kan jeg fortælle at det er ret let at installere GCC i SUSE.

Så nu virke make, men jeg får en fejl (mangle -lpq) et eller andet printer sjov. Så jeg kan ikke komme videre!

Checking for SAP/R3 (librfc/saprfc.h) ...
                                      ... NOT found, module sapr3 disabled
Get it from http://www.sap.com/solutions/netweaver/linux/eval/index.asp
Checking for libssh (libssh/libssh.h) ...
                                      ... NOT found, module ssh2 disabled
Get it from http://0xbadc0de.be/ - use v0.11!

Hydra will be installed into .../bin of: /usr/local
  (change this by running ./configure --prefix=path)

Writing Makefile.in ...

NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES NOTES
=======================================================================
ARM/PalmPilot users: please run ./configure-arm or ./configure-palm respectivly

now type "make"
Lorca@dhcppc1:~/Documents/hydra-4.7-src> make
gcc -I. -Wall -O2 -o pw-inspector pw-inspector.c
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-vnc.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-pcnfs.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-rexec.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-nntp.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-socks5.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-telnet.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-cisco.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-http.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-ftp.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-imap.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-pop3.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-smb.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-icq.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-cisco-enable.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-ldap.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-mysql.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-http-proxy.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-smbnt.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-mssql.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-snmp.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-cvs.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-smtpauth.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-sapr3.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-ssh2.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-teamspeak.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-postgres.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-rsh.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-rlogin.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c crc32.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c d3des.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c md4.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra-mod.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -c hydra.c -DLIBPOSTGRES
gcc -I. -Wall -O2 -lm -o hydra hydra-vnc.o hydra-pcnfs.o hydra-rexec.o hydra-nnt                p.o hydra-socks5.o hydra-telnet.o hydra-cisco.o hydra-http.o hydra-ftp.o hydra-i                map.o hydra-pop3.o hydra-smb.o hydra-icq.o hydra-cisco-enable.o hydra-ldap.o hyd                ra-mysql.o hydra-http-proxy.o hydra-smbnt.o hydra-mssql.o hydra-snmp.o hydra-cvs                .o hydra-smtpauth.o hydra-sapr3.o hydra-ssh2.o hydra-teamspeak.o hydra-postgres.                o hydra-rsh.o hydra-rlogin.o crc32.o d3des.o md4.o hydra-mod.o hydra.o -lm -lpq                -L/usr/lib -L/usr/local/lib -L/lib -L/usr/lib
/usr/lib/gcc-lib/i586-suse-linux/3.3.3/../../../../i586-suse-linux/bin/ld: kan i                kke finde -lpq
collect2: ld returned 1 exit status
make: *** [hydra] Fejl 1
Lorca@dhcppc1:~/Documents/hydra-4.7-src>
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2005 - 19:07 #23
Jeg må blankt erkende at det er rigtig svært at forstå dit kreterie for tildeling af point
Avatar billede lotze Nybegynder
24. juni 2005 - 19:18 #24
Nej det har du ret i. Det er ret uforståeligt! Men jeg gav op og ville istedet
installere debian. Nu har jeg givet SUSE endnu en chance. Derfor gav jeg ham der anbefalede Debian point. Åbenbart har Debian så ikke hydra alligevel.

Nu har jeg fundet en RPM pakke med hydra, som jeg har forsøgt at installere.
Den giver følgende fejl. Tilsyneladende mangler jeg noget SSL og nogle cryptografiske biblioteker.

hydra 4.0-0 konflikt
    Ulste krav:
        hydra kr?er libcrypto.so.4
        hydra kr?er libssl.so.4
    Konflikt lsning:
        ( ) Installer ikke hydra
        ( ) Ignorer konflikt og risiker system problemer
libcrypto.so.4 er ikke tilg?gelig
    Kr?et af:
        hydra kr?er libcrypto.so.4
    Konflikt lsning:
        ( ) Fjern den henviste pakke
            Installer ikke hydra
        ( ) Ignorer konflikt og risiker system problemer
libssl.so.4 er ikke tilg?gelig
    Kr?et af:
        hydra kr?er libssl.so.4
    Konflikt lsning:
        ( ) Fjern den henviste pakke
            Installer ikke hydra
        ( ) Ignorer konflikt og risiker system problemer

#### YaST2 conflicts list END ###
Avatar billede babz Nybegynder
24. juni 2005 - 20:41 #25
Jeg skal gerne aflevere points tilbage.
Jeg har oprette spørgsmål:http://www.eksperten.dk/spm/628324

Her kan Lotze eller en anden lægge et svar der er acceptabel, og vedkommende skal blive rundhåndet belønnet med alle 23 points.

/Babz
Avatar billede babz Nybegynder
24. juni 2005 - 21:10 #26
rpmseek.com har en søgefacilitet....der findes sikkert andre.
Men det er her muligt at taste en fil ind, og finde en pakker der indeholder denne fil.
Således fortæller søgemaskinen at der findes en pakke der hedder libssl og den angiver andda et link til download.

/B
Avatar billede babz Nybegynder
24. juni 2005 - 21:15 #27
Ups....det er vidst http://www.rpmseek.com/search.html
/B