Avatar billede manhunter Nybegynder
22. juni 2005 - 13:52 Der er 15 kommentarer

Kun tal i tekstfelt ?

Har prøvet og søgt uden held :\

Men Sidder lige med en hjemmeside, og skal have nogle tekstfelter hvor der KUN må stå tal i, hvordan gør jeg det ?

Og hold det venligst så simpelt som muligt, eller forklar hvad det er, det er nemlig til et projekt :)

Havde tænkt lidt på ASCII værdier, men kan ikke rigtigt finde syntax til det osv :(
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. juni 2005 - 14:00 #1
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. juni 2005 - 14:01 #2
koden du skal bruge er:

<script language="javascript" type="text/javascript">
<!--
function intOnly(i) {
    if(i.value.length>0) {
        i.value = i.value.replace(/[^\d]+/g, '');
    }
//-->
</script>

Integer Only Textbox:<br>
<input type="text" onChange="intOnly(this);"
onKeyUp="intOnly(this);" onKeyPress="intOnly(this);">
Avatar billede busschou Praktikant
22. juni 2005 - 14:46 #3
Avatar billede busschou Praktikant
22. juni 2005 - 14:49 #4
dinside.asp
--
<form action="dinside.asp" method="post">
<input type="text" name="tal">
<input type="submit" name="submit" value="tjek">
</form>
<%
if request.form("submit") = "tjek" then
  if !isnumeric(request.form("tal")) then
    response.write "DU HAR IKKE INDTASTET ET TAL"
  end if
%>
Avatar billede busschou Praktikant
22. juni 2005 - 14:50 #5
og det var så noget vrøvl med syntaksen.. sådan her
<form action="dinside.asp" method="post">
<input type="text" name="tal">
<input type="submit" name="submit" value="tjek">
</form>
<%
if request.form("submit") = "tjek" then
  if not isnumeric(request.form("tal")) then
    response.write "DU HAR IKKE INDTASTET ET TAL"
  end if
%>
Avatar billede -thomas- Nybegynder
22. juni 2005 - 14:52 #6
Eller en lidt kortere udgave (har dog ikke testet - gik lidt stærkt):

<input type="text" onKeypress="return((event.keyCode >= 48) && (event.keyCode <= 57))">

Men husk stadig at tjekke det server-side som busschou skriver, da brugeren kan slå javascript fra.
Avatar billede busschou Praktikant
22. juni 2005 - 14:53 #7
Afhængigt af hvad du skal bruge det til kan du så vælge at benytte javascript eller asp
Hvis du skal have valideret før du tilgår en database så er det abefalelses værdigt at benytte serverside validering!
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. juni 2005 - 14:55 #8
Busschou i dit eksempel skal man først trykke på submit knappen men i mit eksempel sker det hele ud hos klienten mens der foretages en indtastning.

Du kan kombinerer mit eksempel med det busschou foreslår og derigennem opnå et dobbelt tjek.
Avatar billede busschou Praktikant
22. juni 2005 - 14:59 #9
ja ja dr_chaos siger jo også det afhænger af hvad man skal bruge det til :o)
Nu er der vist så i øvrigt ingen af jeres eksempler som tager højde for komma tal heller...så ro på hehe ;o)
Men hvis det skal benyttes til eksempelvis database, så nytter det bare ikke alene at stole på javascript :O)
Avatar billede busschou Praktikant
22. juni 2005 - 15:00 #10
og det sker i øvrigt så _kun_ hos de klienter som har javascript slået til...alle andre sker der ikke en dyt ved ;o)
Men enig, begge dele er en god løsning
Avatar billede busschou Praktikant
22. juni 2005 - 15:03 #11
altså og det er begge dele samtidig
Man kan jo sige at man ved javascript kan lave det "brugervenlige" og ved asp laver det "sikre"
For den normale bruger som ikke prøver på at omåges systemet på spøjse måder er kombinationen derfor god, fordi man højst sandsynlig slipper for at gå client -> server -> client for mange gange
Avatar billede manhunter Nybegynder
22. juni 2005 - 21:01 #12
Virker sq busschou, mange tak !!
Har Så kombineret det med Thomas' udgave, så nu er det sq godt nok.

Takker for hjælpen !
Avatar billede busschou Praktikant
22. juni 2005 - 21:05 #13
det var så lidt :o)
Avatar billede busschou Praktikant
13. august 2005 - 19:55 #14
manhunter >> lukketid? der er lagt svar :o)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. februar 2006 - 16:26 #15
Du mangler at lukke spørgsmålet.