Avatar billede zippo2002 Nybegynder
22. juni 2005 - 00:11 Der er 8 kommentarer

Fejlmeddelelse - hvad gør jeg?

Hej i Eksperten
En bekendt har bedt mig hjælpe med at starte hans firma op i brugen af C5 Light. Jeg arbejder normalt med Navision, så det mente jeg nok, jeg kunne.
Jeg har fået oprettet kontoplan, deitorer, kreditorer, momskonti, defineret valuta m.v.
Nu vil jeg så lægge en åbningsbalance ind, men når jeg vil bogføre den kommer en fejlmeddelelse med ordene: "Konto på valuta mangler"
Hvordan kommer jeg videre herfra???

Mvh Zippo2002
Avatar billede leif Seniormester
22. juni 2005 - 07:10 #1
Har du sat en Finanskonto på DKK valutaen ?
Avatar billede dma Nybegynder
22. juni 2005 - 07:40 #2
Generelt/Kartotek/Valuta - udfyld felterne Tab og Vind med et kontonummer, f.eks. fejlkontoen (der kan jo ikke være kurstab på DKK, men felterne SKAL være udfyldt!)
Avatar billede mariaf Juniormester
22. juni 2005 - 11:33 #3
Ikke fejlkontoen. Aldrig fejlkontoen, da der er en masse steder, hvor der checkes for om fejlkontoen er anvendt, og så giver den fejl. Så hellere ørediff - den skal du jo have alligevel.
Avatar billede dma Nybegynder
24. juni 2005 - 09:01 #4
Ikke enig mariaf - der må jo ALDRIG optræde kursdiff på DKK og derfor bør den NETOP lande på fejlkontoen!!!
Avatar billede mariaf Juniormester
24. juni 2005 - 13:56 #5
Problemet er, at der flere steder i koden bliver sat en &fejlkonto = Fejlkonto, og senere måler man så om konto = &Fejlkonto. Hvis ja, får man en fejlmeddelelse, som jo ikke er korrekt. Derfor skal fejlkontoen ikke bare fyldes ind her og der, hvor man bare skal have sat et kontonummer på. Bruger man ørediffkontoen, så har man en chance for at se hvad der gik galt (hvis noget overhovedet), og man får ikke underlige fejlmeddelelser, som ikke er korrekte.
Avatar billede dma Nybegynder
25. juni 2005 - 14:13 #6
Netop - en kursdiff på DKK bør netop STRAKS hejse alle advarselsflag...! Nå, men nok om den, det er en mere akademisk diskussion end et svar på nærværende spørgsmål ;-)
Avatar billede bmp_dsidata Nybegynder
26. juni 2005 - 02:06 #7
Jeg er igen helt enig med Mariaf, ikke fejlkonto, det er koden der her er afgørende.. :-)
C5 har sin egne måde at teste på ....
Avatar billede zippo2002 Nybegynder
11. august 2005 - 00:59 #8
Tak for hjælpen til alle indlæg. Det var det, som bremsede mig i at komme videre.