Avatar billede alen32 Nybegynder
21. juni 2005 - 22:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Klokkeslæt-trukket fra hinanden?

Jeg har i kolonne A og B klokkeslæt som jeg vil trække fra hinanden. Hvis celle A2 f.eks. er lige med 00:50, celle B2 00:59. så vises følgende ####.
Er det muligt at vise negative klokkeslæt eller på en anden måde løse det problem?
Avatar billede jkrons Professor
21. juni 2005 - 23:01 #1
Excel kan kun vise negative klokkeslæt, hvis du skifter til 1904-datosystemet under Funktioner - Indstillinger - Beregning. Men husk, at det også har konsekvenser for dine eventuelle datoer, der alle bliver rykket 4 år og 1 dag.
Avatar billede b_hansen Novice
22. juni 2005 - 08:42 #2
Hvis tallene kolonne B altid er størst, vil den pragmatiske løsning vel være at vende udregningen. Altså i stedet for A-B så  B-A
På den måde er der ikke problemer med fortegn.
Avatar billede alen32 Nybegynder
22. juni 2005 - 11:35 #3
Nej tallene i kolonne B er ikke altid større end tallene i kolonne B.
flere forslag?
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
22. juni 2005 - 13:58 #4
hvad med abs(B-A)
Avatar billede b_hansen Novice
23. juni 2005 - 08:21 #5
Ork, vi har masser af forslag *SS*

Hvis formålet med beregningen er, at du skal lave en summering på timerne, bliver det en del mere besværlig, når B nogle gange er større end A og andre gange mindre end. Så kan du nemlig ikke umiddelbart bruge Thors forslag, da summen så bliver for stor. jo, det kan du godt, men den kan ikke stå alene.

Derfor vil jeg foreslå, at du i beregningskolonnen benytter Thors forslag =ABS(B1-A1). I den næste kolonne skal du så lave en kontrol på, om forskellen skal være positiv eller negativ. Det kan du gøre med med en =HVIS(). Noget i stil med =HVIS(A1>B1;"Negativ";"Positiv").
Når du så skal have tallene lagt sammen, gør det med en =SUM.HVIS(), der kontrollerer på Negativ/positiv. Noget i stil med: =SUM.HVIS(D:D;"Positiv";C:C)-SUM.HVIS(D:D;"Negativ";C:C). Denne formel sammentæller alle de rækker, der har en positiv markering i kolonne D og fratrækker summen af alle de rækker, der har markeringen negativ i kolonne D
Avatar billede jkrons Professor
23. juni 2005 - 11:12 #6
Alternativt kunne man bare summere kolonnen som den er, for Excel kan jo godt regne på de negative værdier. Den kan bare ikke vise dem.
Avatar billede b_hansen Novice
23. juni 2005 - 11:25 #7
jkrons> Du har dælme ret...... det var dog pudsigt!

Men! Excel kan kun vise summen, hvis den er positiv.
Avatar billede jkrons Professor
23. juni 2005 - 11:26 #8
Helt korrekt. Excel kan ikke VISE negative tidspunkter, men godt regne med dem.
Avatar billede jkrons Professor
23. juni 2005 - 11:30 #9
Din løsning lider af samme skavank :-)
Alternativt kan man vise tiderne som decimal tal - her må de nemlig gerne være negative.
Avatar billede b_hansen Novice
23. juni 2005 - 11:43 #10
hmmm.... så langt havde jeg ikke tænkt. Men enig.
Avatar billede Rico1975 Nybegynder
02. november 2011 - 15:16 #11
"Din løsning lider af samme skavank :-)
Alternativt kan man vise tiderne som decimal tal - her må de nemlig gerne være negative."

Jeg står med lidt af samme problem skal finde timeforskellen mellem 2 klokkeslæt skrevet som tt:mm et start og slut tidspunkt, men vil gerne have vist resultatet som decimal tal, men kan bare ikke hvordan jeg for den til det