Avatar billede dennisjuul Nybegynder
20. juni 2005 - 10:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Validering af DropDownList

Hejsa...

Jeg har en applikation i VS.NET, med en dropdownlist der indeholder en række elementer. Det første element i den er en "-- vælg fra listen ---" og denne må ikke kunne accepteres som et valg.

Derfor skal jeg bruge en validator til at sikre dette, men hvillken og hvordan sættes den op?

//Dennis
Avatar billede jokkejensen Novice
20. juni 2005 - 10:47 #1
Du kan benytte customvalidator, altså lave din egen...

http://www.google.dk/search?hl=da&q=customvalidator+%2Bdropdownlist&spell=1

Eller i dit tilfælde benytte rangeValidator:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=rangevalidator+%2Bdropdownlist&meta=
Avatar billede dennisjuul Nybegynder
20. juni 2005 - 11:04 #2
Godt, tak for det.

Jeg havde kigget på customvalidator'en, men manglede lige at sætte attributten: "InitialValue", så nu virker det.

Giver du lige et svar, så du kan få point?

//Dennis
Avatar billede martins Nybegynder
20. juni 2005 - 20:59 #3
Det letteste og mest intuitive må være at benytte en RequiredFieldValidator og sætte InitialValue til "-- vælg fra listen ---".
Avatar billede dennisjuul Nybegynder
21. juni 2005 - 09:32 #4
Ja, men min erfaring med dropdownlist'er er, at InitialValue her sammenlignes med value-værdien i ListItem'et og ikke teksten, som det f.eks. gøres med Textboxe.

Det betyder at InitialValue'en ikke er en tekst som f.eks. "--- Vælg ---", men i stedet f.eks. værdien 0, hvis ListItem'et er det første i antallet af Items i dropdownlist'en.
Avatar billede jokkejensen Novice
21. juni 2005 - 17:16 #5
takker :)
Avatar billede martins Nybegynder
21. juni 2005 - 18:08 #6
Ok - det har jeg nu aldrig været ude for. Men så har du jo muligheden for at sætte "value" værdien på dit list-item til "-- vælg fra listen ---". Det er til enhver tid hurtigere end at skulle skrive client-side scriptet til custom-validatoren selv.
Avatar billede dennisjuul Nybegynder
01. juli 2005 - 15:22 #7
Hvis jokkejensen og martins vil lægge et svar, så er der pointuddeling.
Avatar billede dennisjuul Nybegynder
11. juli 2006 - 08:09 #8
Lukker spørgsmålet...