Avatar billede p_johansen Nybegynder
17. juni 2005 - 10:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Feltlængde ved udtræk med distinct

SQLc ="Select distinct betegnelse,indhold from content WHERE kategoribetegnelse = '"& rsa("kategoribetegnelse")&"' AND kategori2betegnelse = '"& rsb("kategori2betegnelse")&"'"

Ovennævnte giver mig det ønskede resultat bortset fra feltet "indhold" , der er et notatfelt - i udtrækket afkortes indholdet - hvorfor - og hvordan kan jeg undgå dette ???

Der er flere poster, hvor betegnelse er ens - men indhold kan være varierende varierende.

Jeg skal bruge hver unikke kombination af  betegnelse/indhold hvor udvælgesen på kategoribetegnelse/kategori2betegnelse er opfyldt!
Avatar billede fennec Nybegynder
17. juni 2005 - 10:13 #1
Man kan ikke lave distinct på et notat felt. Nu bruger jeg ikke Access så meget (går ud fra du bruger Access), men i f.eks. MS-SQL får man en fejl, når man gør det.

Det lader til at Access klipper notat ned til et almindelig tekstfelt, nå du bruger distinct, så den kan lave en distinct på selecten, det resultere så i at du ikke får hele notat feltet med.

Hvis du vil have hele notat feltet skal du lave en select til, men det lader ikke til at du har et ID du kan selecte på (pga din distinct), så hvordan det lige gøres ved jeg ikke.
Avatar billede p_johansen Nybegynder
17. juni 2005 - 10:31 #2
Du har ret i at jeg bruger en Access - Jeg har netop prøvet på en MySql
- her funger det - så løsningen bliver sandsynligvis at konvertere db-en til MySQL
;o(
Avatar billede fennec Nybegynder
17. juni 2005 - 10:50 #3
Hvor lang er din tekst i notat feltet, for du kan måske selv konvertere det. Access bruger sikkert en standart konvertering, som ikke er lang nok.
Avatar billede fennec Nybegynder
17. juni 2005 - 11:08 #4
Desuden vil jeg tro at den kun laver distinct på "max_sort_length" delen af text (notat) feltet i MySQL (den selecter måske stadig hele teksten). Det fremgår dog ikke af manualen, men det er kun "max_sort_length" delen, der bruges i f.eks "order/group by".

default på max_sort_length er 1024 tegn, så hvis din tekst er mindre en det får du ikke problemer. Som nævnt tidligere bruger Access sikkert en mindre længde, men den burde kunne overstyres.
Avatar billede p_johansen Nybegynder
22. juni 2005 - 08:46 #5
Har koverteret til mySQL og her virker det fint!
Avatar billede p_johansen Nybegynder
22. juni 2005 - 08:47 #6
Lukker