Avatar billede themepark Nybegynder
15. juni 2005 - 23:38 Der er 5 kommentarer

Adgang til variabler i flere classes

Tja mit spørgsmål er jo meget simpelt, hvordan kan jeg bruge en variabel, jeg har erklæret i en class, i en anden class, uden at skulle erklære den igen?

Det skal siges, at mine classes blot laves med class, ingen public eller lignende, jeg aner ikke om det er derfor? :S

Venlig hilsen
Michael K. P.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2005 - 23:42 #1
Hvis klasse1 har en reference til en instans af klasse2 så kan du kalde
public metoder i klasse2 og hente værdier påd en måde
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
16. juni 2005 - 08:09 #2
Måden Arne nævner er at foretrække, men er det konstanter, altså variabler der ikke ændrer sig, eller fordi man har specielle behov, kan man gøre:

// a kan ikke ændres
public static final int a = 0;

eller

// b kan ændres
public static int b = 1;

Bemærk dog at både a og b vil være den samme instans, uanset hvor mange forskellige instanser du har lavet, af objektet der indeholder disse variabler.
Avatar billede themepark Nybegynder
16. juni 2005 - 22:01 #3
Hmm...jeg er ikke helt med, må jeg indrømme, de ting lod ikke til at virke :(

Lad mig prøve at give et eksempel på min kode:

class Klasse1
    static byte Variabel1;
    public static void main(String[] args) {
        Metode();
        new Klasse2();
    }

    public static void Metode() {
        Variabel1=10;
    }

class Klasse2 extends JFrame {
    public SudokuSpil() {
        System.out.println(Variabel1);
    }

Det drejer sig egentlig bare om at jeg har nogle variabler, som jeg skal bruge i begge klasser, men som ikke må blive initialiseret begge gange, da jeg skal bruge værdien i Klasse2 til at beregne noget :)
Avatar billede sfwb Nybegynder
16. juni 2005 - 22:33 #4
Så ændre følgende...

i linie2:
public static byte Variabel1;

i linie14:
System.out.println(Klasse1.Variabel1)
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
17. juni 2005 - 17:21 #5
Fået det til at virke?