Avatar billede jataknu Nybegynder
15. juni 2005 - 20:03 Der er 5 kommentarer

Hurtigere mysql-sætning i php?

Sådan ser min nuværende mysql-sætning ud:
select * from links where id = '$hey' order by id DESC

MEN det tager 7 sekunder for sql at kigge databasen igennem fordi der er over 7000 indlæg. Kan det gøres hurtigere?

Jeg kender id så jeg skal bare trække data ud fra et record i db'en..
Avatar billede barklund Nybegynder
15. juni 2005 - 20:09 #1
Har du ikke et indeks på id i din tabel? Hvordan er din tabel struktur og hvilke indekser har du?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. juni 2005 - 20:25 #2
index er et "must". Men hvorfor lige ORDER BY id, hvis det kun er eet "id" du skal have ud (det er ikke det der tager 7 sekunder, der skal du kigge på indexet)
Avatar billede a1a1 Novice
15. juni 2005 - 21:09 #3
for det første bruger man ALDRIG select *, da det jo henter alle de felter der er i databasen, men det kan ikke være det der er problemet...

hvordan ser tabelen (tabellerne) ud
Avatar billede a1a1 Novice
15. juni 2005 - 21:10 #4
der burde jo automatisk blive oprettet et index på et ID
Avatar billede tbrf Nybegynder
15. juni 2005 - 21:15 #5
a1: kun hvis ID er angivet som 'primary key'..

men er ellers enige med de andre i at der skal kigges efter index problemer...