Avatar billede hermanlaksko Nybegynder
14. juni 2005 - 12:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Og hvor er man så i en listbox

Jeg kan hurtigt få at vide hvilken record jeg har valgt i en listbox, via ListIndex.

Men jeg ved faktisk ikke hvor jeg er og hvilken record der vist  hhv. øverst og nederst i listboxen.

Kan man få denne oplysning
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
14. juni 2005 - 15:11 #1
Kan disse bruges til at finde den bundne kolonne for første og sidste post

Første:
Me.ListNavn.Column(0, 0)

Sidste:
Me.ListNavn.Column(0, Me.ListNavn.ListCount - 1)
Avatar billede hermanlaksko Nybegynder
17. juni 2005 - 12:56 #2
Tak for dit svar, men disse ting viser mig den første og den sidste i listeboxen.
Men ikke den første og sidste record der er vist i listeboxen.

Læg mærke til ordret "vist" jeg kan jo godt have en liste der er længere end den viste og det er kun de viste records jeg vil vide noget om.
Kan du hjælpe med det ? - på forhånd tak.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
20. juni 2005 - 14:48 #3
aha, det var værre.

Jeg har brugt det her til en løsning, hvor jeg skulle finde en post, markere den og vise den i midten af listboxen.
    ' Markerer en række i en listbox og sætter den række som vist i midten af listbox
    ' Postantal skal være ulige hvis markeret post skal være i midten

    ' Antal er det antal rækker som vises i listboxen
    Const Antal = 24

    ' Rækken som skal vises i midten af listboxen
    Dim iValgt As Integer

    iValgt = 'den post som skal være i midten af listboxen

    ' ListBox skal have fokus
    Me.listboxnavn.SetFocus

    ' Tving listbox til at starte i toppen
    Me.listboxnavn.ListIndex = 1

    ' Tving scrollposition ned til valgte
    Me.listboxnavn.ListIndex = iValgt + (Antal / 2)

    ' Marker den valgte række
    Me.listboxnavn.ListIndex = iValgt

Det kan måske modificeres til at at give dig første og sidste viste, hvis antallet af rækker kendes.
Avatar billede hermanlaksko Nybegynder
26. juni 2005 - 17:23 #4
Hej Jesper
Tak for dit svar!. Jeg tester lige sagen og ser om dette bringer mig nærmere.