Avatar billede nina Nybegynder
14. juni 2005 - 11:25 Der er 10 kommentarer

Relative fontstørrelser i tabeller bliver nedarvet

Hvordan sætter man en relativ fontstørrelse i sit stylesheet - f.eks. 0.9 em - så den rent faktisk er 0.9 em på hele websitet.

Mit problem er, at den relative størrelse jo nedarves, og derfor bliver fonten mindre f.eks. i tabeller.

Jeg kan se at spørgsmålet er stillet før, men kunne ikke se svaret. Har ikke brugt Eksperten ret meget - endnu!, og skal lige finde ud af hvordan det hele virker.

Pft. Nina
Avatar billede roenving Novice
14. juni 2005 - 11:41 #1
Font-størrelse arves da netop ikke ind i tabeller ?-)

F.eks.

<style type="text/css">
body{font-family:verdana,arial,sans-serif;}
</style>

Tekst udenfor tabel
<table>
  <tr>
    <td>Tekst i tabel 1</td>
    <td>Tekst i tabel 2</td>
    <td>Tekst i tabel 3</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>Tekst i tabel 1 - 2</td>
    <td>Tekst i tabel 2 - 2</td>
    <td>Tekst i tabel 3 - 2</td>
  </tr>
</table>

<button onclick="st=document.body.style;st.fontSize=(st.fontSize&&st.fontSize!='1em')?'1em':'0.7em';">Skift Font-størrelse</button>
Avatar billede roenving Novice
14. juni 2005 - 13:06 #2
-- og iøvrigt kan du jo prøve at benytte dig af den globale selektor: *

*{font-size:small;}

-- og så er det vel heller ikke det mest smarte at benytte sig af en relativ størrelse, hvis det skal gælde overalt, for så skal skrift-størrelsen forholde sig til noget, som ikke er repræsenteret, så hvad med ovenstående, som svarer til fontstørrelse 3 !-)
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2005 - 20:40 #3
Nina har du et dtd-link i toppen af din side?
Avatar billede nina Nybegynder
16. juni 2005 - 13:02 #4
Undskyld, jeg troede jeg fik en mail, når der var nogle kommentarer. Men her er jeg igen.

Til roenving:
Grunden til at jeg vil anvende relative skriftstørrelser er, at mine brugere så selv kan bestemme størrelsen ved at regulere i deres browser-opsætning.

For mig at se nedarves størrelsen netop i tabeller, sådan at f.eks. 0.9 em reduceres med yderlige 10% i en <td> - se dette eksempel:

<style type="text/css" media="screen">
<!--*  { font-size: 0.9em; font-family: verdana }--></style>
<body>
  <p>Tekst uden for tabel</p>
    <table width="180" border="1" cellspacing="2" cellpadding="0">
      <tr>
        <td>Tekst i td</td>
      </tr>
    </table>
</body>

Til wicez

Et dtd-link?
Jeg har en DOCTYPE-deklaration (HTML 4.01 Transitional) og en encodning-deklaration (text/html;charset=iso-8859-1).
Er det det du mener?

mvh nina
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2005 - 13:04 #5
Du kan da prøve mit eksempel, hvor du tydeligt vil se, at der _ikke_ arves fontstørrelse til tabellen ...
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2005 - 13:06 #6
-- men når du bruger den globale selektor * betyder det jo netop, at alle elementer skal have tildelt den egenskab, så det er ikke arv, men fordi du eksplicit sætter den, og det kan du klare ved f.eks. at:

<style type="text/css" media="screen">
*  { font-size: 0.9em; font-family: verdana,sans-serif; }
td{font-size:1em;}
</style>
Avatar billede nina Nybegynder
16. juni 2005 - 13:16 #7
Jeg ved ikke lige hvad det der:

onclick="st=document.body.style;st.fontSize=(st.fontSize&&st.fontSize!='1em')?'1em':'0.7em';

lige gør, men jeg prøvede det med resultatet at teksten i tabellen er uændret og teksten udenfor bliver mindre.

Jeg vil jo gerne have dem til at følges!

I mit eksempel ovenfor, hvor størrelse globalt er sat til 0.9 em bliver teksten i tabellen mindre end uden for. Om det så er nedarving eller noget andet ved jeg ikke.
Avatar billede nina Nybegynder
16. juni 2005 - 13:18 #8
Havde ikke set din kommentar. Det prøver jeg lige.
Avatar billede roenving Novice
16. juni 2005 - 13:20 #9
-- men så skal du sætte den til den anden type relativitet:

font-size: x-small; !-)
Avatar billede nina Nybegynder
17. juni 2005 - 14:12 #10
Jeg har fundet løsningen. Skriftstørrelserne kan skaleres nydeligt og ens både i IE, Opera og Firefox (har ikke testet NS)
Løsningen fandt jeg på http://www.fjordaan.net/tests/fontsize-em-perc.html.
body  { font-size: 76% }
td, th {/*font-size: 76%;*/  /* Fixes IE6 in Quirks mode, and Opera 5. Breaks IE6 in Standards mode */ }
td, th {font-size: 76%;    font-size: inherit;}    /* Hack for IE5, hidden from NN4 & Opera5 */
p {font-size: 1em; }
table, thead, tbody, tr, td, th {/*/*/font-size: inherit; /* Hide from NN4 and Opera5 */ }
Overskrifterne sættes til passende em-værdier f.eks. :
H1 {font-size: 1.2 em }

nina