Avatar billede vdi Nybegynder
14. juni 2005 - 10:49 Der er 15 kommentarer og
4 løsninger

Rettelse på labels

Jeg bruger Navision C5 version 2,1

Vi er flyttet til et nyt adresse med nyt telefonnummer.
Nu har jeg rettet telefonnummer ind i C5
Generalt->kartotek->Firmakartotek
men jeg har også rettet fil 4OrdLabel.rep i mappe opdatering.

Men hvis vi printer labels så kommer labels stadig med den gammele telefonnummer.

Jeg ved ikke mere hvor jeg skal rette det. Har prøvet søgning med windows søgningsfunktion men kan ikke finde det.

Det er faktisk sket efter vi havde en konsulent på besøg men han påstar alt er ok.

Der er også en anden fejl på sammen label hvor der kun bliv printet varernummer men ikke varebeskrivelse. Måske har en person også svar på det.

Jeg har dog ingen tro på at vores 'konsulent' kan rette det fejl han har lavet.

mvh

RD
Avatar billede mariaf Juniormester
14. juni 2005 - 20:58 #1
Rapporten kan hedde deblabels, og da du åbenbart har fået lavet en specialtilretning, så check lige den også. Feltet skal hedde noget med firmaoplysninger.telefon
Den anden "fejl" med manglende varebeskrivelse er også en specialtilretning.
Avatar billede dma Nybegynder
14. juni 2005 - 21:36 #2
Først og fremmest skal du være sikker på hvilken rapport det er. En hurtig og nem måde er:
Gå ind i DOS udgaven under Generelt/Tilpasning/Brugerkonfiguration/Applikation.
I højre side: I feltet "Topbjælke" vælger du "Process"

Gå nu op der hvor du starter udskriften af din labels og aktiver menúpunktet, men gå ikke videre. Øverst i C5 skærmbilledet vil der stå noget med PROCESS 15 Report=XXXXX

Skriv lige hvad den skriver efter REPORT. Det er navnet på din labelsrapport....

Det er ikke sikkert at din "konsulent" har sat den til at udskrive telefonnummeret fra firmakartoteket, det kan fint være lagt direkte ind i rapporten.

Det nemmeste ville være hvis du eksporterede rapporten og sendte den til mig. De to felter du taler om kan hurtigt sættes på. Er du ikke vant til at programmere i C5, vil det nok være for besværligt at guide dig til over mail /eksperten.dk
Avatar billede vdi Nybegynder
23. juni 2005 - 10:13 #3
Desværre har jeg først idag fået besked fra eksperten at i havde svaret på spørgsmål.

Mariaf: Det er mærkligt at det er sket da vi ikke har spurgt ham om tilretning af filer. Vi havde kun problemer med vores printer og inden det skete så virkede alt som det skulle.

dma: Jeg har kigget efter hvad du skrev og jeg kom så langt med at finde navn til rapporten som hedder OrdLabel. Den kan jeg så ikke finde blandt det filer jeg har liggende. Jeg har skrevet en email til dig.

mvh

RD
Avatar billede mariaf Juniormester
23. juni 2005 - 20:02 #4
Måske en labelprinter? Det er ikke for at være morsom, at jeg skriver det, men nogle læser skabeloner ind i labelprinteren (hvis det f.eks. er en Zebra), som så kun kaldes med nogle få variabler. Dvs det meste af udskriften ligger som en skabelon, og det er altså i den, der skal rettes. Det er relativt til at gå til, hvis man kender programmet.
Avatar billede vdi Nybegynder
24. juni 2005 - 09:08 #5
Mariaf:

Printer er en matrixprinter som hedder Oki Microline 3390 og kan have 2 slags labels i. Normale etiketter og fragtbreve
Avatar billede mariaf Juniormester
24. juni 2005 - 14:20 #6
Den koder man ikke, den sender man bare data til på helt normal vis. Dvs du skal ind i udviklingsmenuen, under Rep/ret og finde Ordlabel. I den kan du se hvordan den udskriver jeres telefonnr, og så evt rette det. Husk at du skal ind i console-versionen for at rette rapporter.
Burde I ikke skifte konsulenthus, når han ikke kan klare sådan en opgave? Godt nok er matrixprintere ikke for begyndere, men så svære er de altså heller ikke.
Avatar billede bmp_dsidata Nybegynder
26. juni 2005 - 01:32 #7
Jeg kan kun give Mariaf helt ret, hun har check på det... :-)
Hej mariaf, Long time no see
mvh Bmp
Avatar billede vdi Nybegynder
27. juni 2005 - 11:13 #8
Mariaf: Nu har jeg fået telefonnummer på plads. Har du måske også svar på det andet? Jeg kunne se at der er nogen tekst1,2,3 felter. Det bruger kun produktnummer og ikke produkt navn. Jeg går ud fra det skal rettes der.
Avatar billede dma Nybegynder
27. juni 2005 - 13:58 #9
Hej vdi. Jeg kan ikke se at have modtaget din e-mail. Kan du sende den igen?
Avatar billede vdi Nybegynder
27. juni 2005 - 14:07 #10
dma: Sendt igen til email i din profil dma@etcetc...
Avatar billede mariaf Juniormester
27. juni 2005 - 19:48 #11
Det er jo lidt gætværk, når man ikek har rapporten i fingrene, men jeg vil tro at der i en trigger på pre-body bliver sat at Tekst1 = lagkart.varenummer og Tekst2 = Lagkart.varetekst. Det er nok den sidste, der mangler.
dma - giver du lyd, når du har kigget?
bmp - dejligt at se dig på banen igen. Min mail er mf@easyfrag.dk
Avatar billede dma Nybegynder
27. juni 2005 - 22:12 #12
mariaf: Jeg kigger på det nu. Jeg tror problemet ligger i at man har både en søgning (RQT) og en søge-xal (Rxl) til rapporten. I hvertfald er den rapport jeg har modtaget ukomplet, men jeg har ikke modtaget endeligt svar fra vdi endnu...
Avatar billede vdi Nybegynder
28. juni 2005 - 09:31 #13
Sidste fil er også sendt til dma nu.
Avatar billede dma Nybegynder
29. juni 2005 - 08:35 #14
Problemet ligger i at der både er en søgning og en søge-xal til rapporten. Søgningen har førsteprioritet frem for søge-xal'en, men al kode ligger i søge-xal'en.

Forklaring: En søgning er den man kender fra de fleste rapporter, hvor man kan tilføje felter i afgrænsningen med F2 og slette felter med Alt+F9, mens søge-xal er en låst programmering hvor man selv programmerer evt. dialog med brugeren til brug for afgrænsning.

Når man er inde i definitionen af en rapport tilgår man søgningen med Alt+F6 og søge-xal'en med Shift+F6.

I vdi's tilfælde ligger der kode i søge-xal, men da han nok har været et smut inde omkring søgningen, skal vi have slettet denne søgning. Det gør du ved at gå ind i tilpasningen af rapporten OrdLabel, tryk F10, vælg Slet og vælg "Søgning"

Gem nu rapporten med F3 og se om ikke det hjælper på dine problemer...!
Avatar billede vdi Nybegynder
29. juni 2005 - 09:31 #15
Ok har lige været ind i console

Udviklingsmenu -> Ret - Rep -> Vælg rapport ordlabel

Trykket F10, slet og søgning, gemt med godkendt.

Resultat er desværre stadig varenummer og ikke varenavn
Men måske har jeg misforstået overstående

RD
Avatar billede vdi Nybegynder
30. juni 2005 - 09:42 #16
her er hvad jeg har fået som løsning af dma:

Din labelsrapport udskriver som følgende:

1. linie: Firmanavn fra Firmakartoteket
2. linie. Firmadresse1 fra Firmakartoteket
3. linie: DK + postnr & by fra Firmakartoteket
4. linie: Telefonnummer
5. linie: blank
6. linie: "Modtager"
7-10. linie: Hvis der står noget i leveringsadressefelterne OG leveringsnavn er forskelligt fra fakturanavn, udskrives leveringsadressen, ellers faktureringsadressen
11. linie: blank
12. linie: Hvis regnskabsfilen hedder DAT (C5DATA.DAT) udskrives varenummeret ellers teksten fra ordrelinien
13. linie: Notat linie 2 fra evt. notat til ordrelinien
14. linie: "Mrk:" + serienummer fra ordrelinien.

Det du nok vil have rettet er, at den ikke skal skrive varenummer, men ALTID teksten?

Det gør du som følger:

1.Gå ind til tilpasningen af rapporten OrdLabel
2. Tast SHIFT+F6 - så kommer du op i Søge-xal
3. Tast Alt+Z for at maksimere billedet
4. Gå ned til Linie 30. Her finder du følgende kodedel

IF FirmaOplysninger.Regnskab = "DAT" THEN
    set &tekst1[&alin] = OrdLinie.Varenummer
ELSE
    set &tekst1[&alin] = OrdLinie.Tekst
ENDIF

5. Ret det til:

set &tekst1[&alin] = OrdLinie.Tekst

Dvs. alle andre linier som jeg har gengivet ovenfor slettes.

6. Gem med F3 og prøv så igen!!

________________________________________________________________

Og ja det virker nu. Mange tak for hjælpen og sender nogle punkt jeres vej

RD
Avatar billede vdi Nybegynder
30. juni 2005 - 09:48 #17
Det er gået ellerandet helt i fejl men point.. point skulle deles til mariaf og dma... men kun mariaf har fået ??
Avatar billede dma Nybegynder
30. juni 2005 - 09:51 #18
Du laver et nyt spørgsmål med de point du vil give, jeg svarer og du giver ;-)
Avatar billede vdi Nybegynder
30. juni 2005 - 09:54 #19
Det gør jeg.
Jeg har dog skrevet en mail til eksperten så det kan kigge på sagen.