Avatar billede taub Nybegynder
13. juni 2005 - 13:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Browser-optimering

Hey,

Jeg sidder og skal til at optimere et site til en del browsere...

Er det sikkert at antage, at Mozilla Browser og Mozilla Firefox renderer alt ens, da de begge kører på Gecko?

Og hvad med Safari og Konqueror? De kører begge på KHTML?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
13. juni 2005 - 13:42 #1
Som udgangspunkt er de ens ja, men du kan ikke være sikker på det i alle tilfælde. Ligesom du heller ikke kan være sikker på at IE6 og IE5.5 viser siden ens.

Du skal ikke "optimere til browsere". Du skal i stedet sørge for at din side overholder HTML-standarden. Dette kan tjekkes med denne side: http://validator.w3.org/
Når siden overholder standarden kan du foretage de smårettelser der måtte være nødvendige hvis den ikke vises korrekt i alle de browsere du tester med.
Du kan være ret sikker på at alle andre browsere end IE viser siden korrekt hvis den overholder standarden så det er primært her du skal lægge din energi. Områder du skal lægge mærke til er først og fremmest billeder inde i tabeller og brug af avanceret CSS. Det er først og fremmest her IE kan komme i problemer. Læg gerne et link til din side her hvis du har brug for hjælp til nogle ting.
Avatar billede taub Nybegynder
13. juni 2005 - 14:02 #2
Yes, det var også planen.
Men trods alt er der vist ikke nogen browser der følger W3C's standarder helt 100%. Derfor mit spørgsmål ;)

Hvis man taler om samme version af en engine, kan der så stadig være tvivl?

Tak for hjælpen :)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
13. juni 2005 - 14:13 #3
Firefox, Safari, Mozilla og Konqueror ligger meget tæt på W3C's standard og der vil kun meget sjældent være problemer med at de browsere ikke viser en standard-side rigtigt. De eneste der kan tillade sig at være ligeglade er MS fordi de har så stor en del af markedet, men den tid er vist også ved at nærme sig sin ende. De har lovet forbedringer i IE7 som vi kommer til at se i løbet af i år.
I princippet nej, de samme engine i to forskellige browsere burde vise siden på samme måde. Den sikreste måde er nu alligevel at holde sig til standarden. Jeg har i hvert fald ikke noget overblik over hvilke versioner af de forskellige engines der befinder sig i de forskellige browsere, men så vidt jeg ved bruger Firefox de engine der hører til Mozilla 1.7.3 indtil videre (det vil sige indtil Firefox 1.1 kommer) og betaen af Mozilla 1.8 bruger en ny version af Gecko.
Avatar billede olebole Juniormester
14. juni 2005 - 00:04 #4
<ole>

Alle browsere har fejl - herunder CSS-fejl. Det gælder også Gecko-baserede browsere. Sørger du for at bruge en fuldt kvalificeret DTD - f.eks:
  <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
- og intet andet på linien før dit <html>-tag - så tolker IE6 hele CSS1 og dele af CSS2. Det er af største væsentlighed, at definitions-URL'en er til stede i DTD'en.

At MS ikke overholder standarderne, fordi de har store dele af markedet, er nok lidt af en misforståelse. For det første forholder det sig nærmere omvendt - at IE's markedsandel er så stor, delvist p.gr.a, at MS har haft et løsere forhold til gældende standarder - for det andet er IE6 en gammel browser og sammenlignes således med langt nyere browsere ... det er ikke særlig rimeligt  :)
Man skal heller ikke glemme, at MS historisk set, ofte har været toneangivende, hvad nye standarder angår. Således var det MS, der først implementerede uundværlige teknologier som CSS og XML i deres browser  ;o)

At IE har så stor markedsandel, skyldes primært WWW's kodere. MS vandt 'browserkrigen', fordi de gjorde deres browser så tilgivende overfor kodefejl - og kodere ikke kan tage sig sammen til at skrive valid kode. Det er lettere at sige:
  "I Netscape ligner mine sider lort, mens de ser kanon godt ud i IE. Ergo: NS er en skodbrowser!".

WWW har præcis dén 'største browser', WWW's egne kodere - med deres manglende professionalisme - selv har bestemt sig for, skal være den største  ;o)

/mvh
</bole>