Avatar billede turbansen Nybegynder
13. juni 2005 - 10:26 Der er 11 kommentarer

Virus på computer

Hej Alle!

Jeg har et problem med min computer. Har lige installeret en ADSL linie i huset, og koblet computer til. Når desværre ikke at få sat min router med firewall på før, der er kommet virus på computeren. Det er den kendte virus, der kommer med et pop-up vindue og siger at computeren genstarter om 1 min, og tæller derefter ned. Den skrev så hvilken fil virussen lå i, og dum som jeg var, går jeg ind og sletter denne fil med det samme og genstarter maskinen. Resultatet er så, at maskinen ikke kan starte op. Den kommer til startvinduet inden man logger på windows, men vil ikke længere. Heller ikke i fejlsikret tilstand. Filen hedder: C:\WINNT\system32\LSASS.EXE. Spørgsmålet er så: Kan jeg erstatte denne fil med en fil fra en anden Windows 2000 maskine ved at ligge den ind ude fra roden af maskinen, og i så fald hvordan gør jeg det. Eller er der en anden og bedre måde at få maskinen op at køre igen uden at skulle formatere den. På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. juni 2005 - 11:03 #1
Det var jo "dumt".
C:\WINNT\system32\LSASS.EXE er en vigtig systemfil som systemet bruger til en del kald...

Det er et klasisk eksempel på UOPDATEREDE XP instalationer direkte til det farlige internet. Det først som dukker op en typisk den virus som du nu har oplevet på egen 'krop'.
http://www.hcma.dk/blaster_sasser.htm
http://www.spywarefri.dk/virus.htm#msblast
http://www.arlet.dk/index.html?/blaster.htm
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. juni 2005 - 11:05 #2
Nu er det W2000 som du bruger - der bør (=skal) du have ServicePack4 til W2000 instaleret - allerhelst INDEN første tilslutning til internettet.

Den ka' lettest sakses herfra:
[Windows 2000 Service Pack 4] ~129Mb
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. juni 2005 - 11:07 #3
Hvis du KAN boote op i en slags DOS OG få adgang til C:\WINNT\system32\ så KAN du prøve at gøre nævnte copy show.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. juni 2005 - 11:08 #4
PS: pt. modtager vi ikke automatisk E-mail fra Eksperten - derfor minimum af (retur)support...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. juni 2005 - 11:13 #5
<turbansen>: Du har for 'vane' at glemme dine tidl. spm.:
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=turbansen&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

Skal denne også 'glemmes' ?
Avatar billede kalp Novice
13. juni 2005 - 11:33 #6
det email system må da gerne snart virke igen.
Avatar billede turbansen Nybegynder
13. juni 2005 - 18:14 #7
Hvordan kopierer man filen når det ligger på en diskette, og man skal have det over i en mappe ude i dos?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
14. juni 2005 - 07:26 #8
Du ka' ikke bruge en DUM Win98 start diskette da din HD sansynligvis er i NTFS format.
Hvis du ka' BOOTE op på din W2K CD så er der vist en form for REPAIR funktion. Prøv om du ka' få fat i C:\ på den måde ... Jeg har dog ikke prøvet det selv...
Avatar billede pesko Nybegynder
21. juni 2005 - 02:04 #9
Hej turbansen
Blaster/sasser vil kun restarte din pc hvis du har netværkskabel i maskine

På en anden maskine:
Downloade sasser/blaster remove tool fra Symantec på en anden maskine
Gå til www.symantec.com/search og skriv navnt på viruset ind i søge feltet og du får en link til remove tool

Også På download MS04-011
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/security/bulletin/MS04-011.asp

og brænd det hele på en cd eller ta den med på en usbkey.

Så start din maskine uden netværk i safe mode
Kør remove tools husk at disable System restore (Se artiklen fra Symantec hvis du ikke ved hvordan man gør)

Når du har fjernet virus så husk at køre windows update og installer en firewall
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. juni 2005 - 10:46 #10
Status ???
Avatar billede turbansen Nybegynder
04. december 2006 - 22:51 #11
Tak