Avatar billede gertnissen Nybegynder
11. juni 2005 - 23:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

mkdir og chmod/chown på apache

Hvis jeg med mkdir opretter en folder får den 'apache' som ejer de øvrige foldere i strukturen over har ejeren 'root' efter upload via FTP-program.

Mit PHP program kan efterfølgende ikke lave en fopen pga. dette. Jeg har prøvet at lege list med chown/chmod, men uden succes.

Er der en løsning via PHP eller er det på Serveren problemet skal løses ?
Avatar billede kawsper Nybegynder
11. juni 2005 - 23:24 #1
Hvordan har du chmoddet den fra php af? Har du fået nogle fejl?
Avatar billede gertnissen Nybegynder
11. juni 2005 - 23:44 #2
Først laver jeg en mkdir($path,0777);
Og efterfølgende har jeg prøvet med flere variationer af chmod

chmod($path.$file,0777);
chmod($_SERVER['document_root'].$path.$file,0777);

Med uanset hvad har det ingen effekt.

Jeg får kun fejl ved fopen og fwrite.
Avatar billede sungdk Nybegynder
12. juni 2005 - 00:53 #3
Hvad har du i din $path?
Avatar billede gertnissen Nybegynder
12. juni 2005 - 15:09 #4
$path indeholder stien fra root til slut.  /sti/meresti/

Er mit problem et PHP problem eller er det relateret til serveren ?
På andre servere virker det når alle niveauer har samme owner. Men det virker som om at PHP script måske afvikles anderledes end FTP mht. owner og rettigheder.
Avatar billede gertnissen Nybegynder
12. juni 2005 - 20:27 #5
http://www.codingforums.com/showpost.php?p=265257 fandt jeg følgende
chown & ghgrp
PHP has the chown & chgrp commands, however only a superuser can use them , so unless your webserver runs as 'root' or similar , you can't use them.

og
umask
Not really important here , but you may wonder why when you create a file via FTP or script that it is given e.g. 0755 for FTP or 0644 for scripts , this is decided by the umask , the responsibility of the server administrator

Hvilket vel betyder at det er serverens opsætning den er galt med - eller ?

Fandt tilsvarende problem beskrevet her -> http://nixdoc.net/files/forum/about39107.html
Hvor løsningen er at anvende FTP - er det klogt ?
$id_con = ftp_connect("localhost");
$resultado_login =
ftp_login($id_con, "ftp_user", "ftp_pass");
if ((!$id_con) || (!$resultado_login)) return 0;

if(!file_exists("my_folder"))
ftp_mkdir($id_con,"/_other_/_ftp_folders/my_folder");
$carga = ftp_put($id_con,
/_other_/_ftp_folders/my_folder/myfile,
$_FILES["myfile"]['tmp_name'], FTP_BINARY);
if(!$carga) return 0;
else return 1;
ftp_close($id_con);

Iøvrigt køres der med Safe mode = On.

Alle kommenater, svar og indlæg er meget efterspurgt, på forhånd tak.
Point er hævet, da problemt tilsyneladende ikke er helt simplet.
Avatar billede gertnissen Nybegynder
10. februar 2006 - 16:33 #6
Tidlig Forårsrengøring lukker spørgsmålet....  sorry for den lange liggetid.