Avatar billede narkofiske Nybegynder
11. juni 2005 - 23:15 Der er 8 kommentarer

Mærkeligt problem!

Jeg oplever et underlidt fænomin på min computer! Efter at have skiftet den gamle thunderbird ud med en 2,4 northwood, 512 pc 2700 ram og et asus p4-pe bundkort, har jeg et sært problem med windows xp:

Formatering og opsætning af windows foreløb uden problemer, alle drivere og diverse nødvendige programmer blev installere. Adsl kører over en linksys router og fungerede ligeså 100%. Jeg brugte først et pci netkort. Pludseligt på dag 2, fik jeg problemer. Computeren starter fint, windows xp load skærmen kommer frem, og de små grønne lamper begynder at blinke, men istedet for at fortsætte ind windows, går skærmen i sort og der bliver den i 4-5 minutter indtil den genstarter igen.

Efter lidt simpelt fejlfinding i safe mode with networking, kom jeg frem til at maskinen kun gik i sort når netkortet kørte. Derfor afinstallerede jeg pci kortet og brugte onboard. Det kørte fint i 20-30 minutter, men så kom problemer igen. Jeg besluttede mig for at prøve at formatere dyret igen.

Efter endnu en succesfuld opsætning af windows xp, fungerede computeren i 3-4 timer, og så var jeg tilbage ved samme problem. Det ser dog nu ud til at lige meget hvad jeg piller ved, så går den i sort efter en genstart, og jeg kan ikke mere komme normalt ind i windows. Bruger jeg safe mode er der ingen problemer.

Jeg ved med sikkerhed at både harddisk, cpu, bundkort og ram fungerer 100% korrekt. Jeg aner simpelthen ikke hvad der er galt, da det ikke længere ser ud til at være et direkte hardware problem. Men nærmere noget software af en art.

Har i nogle ideer? eller er der nogen der har været ude for det samme? Hjælp udbedes :)
Avatar billede webexp Nybegynder
11. juni 2005 - 23:21 #1
Jeg har en northwood maskine også dog kun en 1800 mhz og jeg havde også en lign problem men den kunne dog botte helt op i windows men kørte lidt forskelligt i op til 40 min før min bare u motiveret genstartede og kørte igen i nogle minuter og så frem deles det blev den ed med menjeg fandt ud af det var den agp driver jeg brgte der var med der skoddet maskinen så fandt jeg en driver på tweakup.dk sådan en test driver kan man vel kalde det og har siden hen ikke haft problemer men det hjælper nu nok ikke da du mener det er dit net kort der er problemet
Avatar billede narkofiske Nybegynder
11. juni 2005 - 23:25 #2
hmm det vil jeg da prøve, ja altså det startede med at være netkortet, men i anden omgang gør den det helt samme, men med et andet netkort, det sjove er bare at hvis man disabler netkortet og kommer ind i windows, og så enabler det igen, så virker det uden problemer. Tror dog det er noget andet end netkortet, virker som noget software den ikke fatter...
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juni 2005 - 01:38 #3
Får du en fejlmeddelelse på skærmen når den genstarter? Hvis ja, så skriv hele fejlmeddelelsen nøjagtigt herind - den kan være en ledetråd til at finde fejl og årsag. For at nå at læse den skal du først slå automatisk genstart fra

H-klik Denne computer - Egenskaber, vælg faneblad Avanceret. Under nederste punkt Start og genoprettelse klik på Indstillinger og fjern ud ud for Automatsk genstart.

Er der mistanke om driverfejl og du vil undersøge om dine drivere er signerede kør programmeet sigverif
Start - Kør skriv sigverif - klik OK.

Kik også i logbogen under Computeradministration umiddelbart efter du har haft en genstart om her skulle stå noget brugbart som Fejl eller Advarsel.
Avatar billede serverservice Praktikant
12. juni 2005 - 11:08 #4
Det lyder dog mest som et hardwareproblem eller varmeproblem, men lav lige denne indstilling først.
XP/w2k start>kontrolpanel>system>advanceret>indstilliger ned ved start og genoprettelse og fjern så fluebenet ved genstart automatisk

Start med at fjerne dit netkort - hjalp det nu?
gå i bios og aflæs temp. på cpu og bundkort som er ?
Avatar billede narkofiske Nybegynder
12. juni 2005 - 13:19 #5
auto genstart er fjernet, det virkede med det første netkort jeg brugte... men efter jeg har brugt onboard kortet, er det ikke  mere netkortet det er galt med. Cpu'en er ikke mere end 40 grader varm og bundkort har aldrig været over samme temp. Det mærkelige er at det virker som om det ikke er noget "bestemt" hardware, fordi symptomerne er forskellige. tænker på om det måske er noget konflikt?...
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juni 2005 - 14:14 #6
I Enhedshåndtering kan du se om der er konflikt på nogen af de installerede enheder - h-klik dem og vælg egenskaber.
Typisk konflikt kan være ved grafikkort, netkort og lydkort.
Avatar billede narkofiske Nybegynder
12. juni 2005 - 14:38 #7
på gfx kortet, som er et ældre gf3 ti200, sidder der en modstand løst bagerst på kortet. Kan det have noget med det at gøre? husk på at når jeg vil ind i safe mode er der ingen problemer. Ej heller når jeg kommer ind i windows.
Avatar billede serverservice Praktikant
18. juni 2005 - 10:57 #8
Je hvis en modstand er brudt på kortet kan du nemt ha en hardwarefejl - så må du prøev med et andet grafikkort eller teste dit grafikkort på en anden pc for at se om det overhovedet kan fungere ok.