Avatar billede kokoko Nybegynder
11. juni 2005 - 01:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til optimering

Jeg er ved at optimere www.hosjytte.dk. Jeg har læst diverse artikler om emnet, men har nogle spørgsmål:

1) Har det betydning at jeg benytter tabeller til at layoutet? Bør jeg undgå tabeller til layout?

2) Jeg vil også gerne have mine søgeord i mine urls. Samtidig vil jeg gerne have så "normale" urls som muligt. Jeg tænkte på at lave følgende struktur:

dametøj/dametøj.htm (Forsiden)
dametøj/købsinformationer.htm
...
dametøj/bluser/bluser.htm
dametøj/bluser/445.php

Er dette en god struktur?
Bør jeg undgå at bruge æøå i mine urls? Men så optimere jeg jo ikke alligevel?!
Jeg kan af flere grunde ikke gøre mine produkt sider statiske, men ville det være en fordel at oprette en php fil til hver vare? (fx 445.php istedet for products?id=445)

3) Er der andre ting der kan gøres bedre på min side?
Avatar billede keysersoze Guru
11. juni 2005 - 10:33 #1
1) om du bruger tabeller eller ikke tabeller har intet med søgeoptimering at gøre - med frames/iframes kan det have noget at sige men ellers ikke. Hvor har du læst der måske kunne være problemer med det?

2) det er en god struktur ja - omend du måske skal være påpasselig med æøå i adressen. ikke fordi google ikke kan lide det men pga problemer i browsere, mailprogrammer etc - som erstatning kan du evt bruge o,ar,aa.

3) har kun kigget hurtigt og det ser såmen fint ud - dog burde du måske overveje også at lave unikke meta-descriptions, title på billeder samt et sitemap med links til alle produkter.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. juni 2005 - 10:43 #2
Opstilling med tabeller har principielt et problem, da søgemaskiner sommetider mener,
at den tekst der øverst på html-siden er vigtigst. Men tabeller skal man måske lige have overstået et banner, en menu, andre ting, inden man kommer til den tekst der er vigtig, og som man gerne vil have indexeret. Med CSS kan det første på siden være den vigtige tekst, og alt det andet kan komme bagefter.

Det er dog slet ikke altafgørende, men måske et ekstra lille skub.

Se evt: http://internetvibes.net/article-25-10.html
Avatar billede majsmarken Nybegynder
11. juni 2005 - 10:49 #3
... du skal lige blive enig med dig mht skrifttype på de forskellige sider. Bør jo være samme type ?
Avatar billede kokoko Nybegynder
11. juni 2005 - 11:18 #4
Tak for kommentarerne indtil videre.

Jeg har lige et ekstra spørgsmål. Når jeg nu vælger denne struktur bliver min startside dametøj/dametøj.htm men hvordan gør jeg lige det? Må jeg lave en kopi af den som jeg kalder index.htm i roden af siden? Eller skal jeg rode med noget htaccess for at få den til at være index side?
Avatar billede keysersoze Guru
25. juni 2005 - 10:50 #5
det er op til dig at vurdere hvad der er lettest i dit tilfælde - en custom 404-side kunne også være en løsning hvis du har adgang til det.
Avatar billede bobslaede Nybegynder
20. december 2005 - 12:58 #6
En tabel er i princippet ikke lavet til layout af en hel side, den er mere til noget ala en prisliste.
Min teori går ud på at google meget hellere vil læse noget i nogle paragraffer, og tekstblokke end i en tabel.
Det vil også være lettere at lave layoutet i CSS, end en tabel.
Du burde ikke bruge Æ,Ø og Å i dine urls, da nogle browsere, med forskellige sprog ikke vil kunne håndtere dem.
Avatar billede keysersoze Guru
31. januar 2006 - 19:53 #7
lukketid?