Avatar billede flashn00b Nybegynder
09. juni 2005 - 23:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Stort projekt startes!

Hejsa.
Jeg er en fyr på 14 år :-).
Jeg har stor efaring med PHP, MySQL, HTML og JavaScript.

Nu er jeg så igang med en "virtuel" chat, ligesom noget ala.
www.Habbo.dk
www.Hundeparken.dk

Nu er mit spørgsmål så.
1. Hvis nu jeg sætter mig ind i flash og kan det "sådan nogle lunde" vil jeg så kunne programmere en færdig virtuel chat på ½ år, hvis jeg først lige er begyndt?

2. Er det virklig sådan et stort projekt som alle tror?

3. Kan i give mig nogle gode "emner" jeg skal sætte mig ind i for at bygge en virtuel chat?

4. Hvad vil være bedst? At køre på MySQL eller en .txt fil?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. juni 2005 - 02:21 #1
lol jeg har snuset i hundeparken og jeg kan love dig for at du dårlig kan skrive så mange liniers kode alene på den tid.

Hvis du har den store erfaring du taler om så ville du vide at du ikke kan gemme alle dine data i en txtfil - Det skulle så være sagt uden at træde nogen over tæerne - Start med et mindre projekt.
Avatar billede flashn00b Nybegynder
10. juni 2005 - 10:17 #2
Hvad skal man så kunne lave det i?
Gemme dataerne i en xml fil også loade via flash?
Avatar billede flash_geek Nybegynder
10. juni 2005 - 11:44 #3
Du kommer nok længst med xmlSocket() ellers har colin moock lavet noget der hedder avatar chat faktisk en ret cool ting. Se her på http://www.moock.org

Du kan også overveje at sætte dig ind i flash communication server den kan også håndtere webcams. Men tro mig jeg har kodet flash i 4 år og har mange store projekter bag mig. Lad være med at lægge dig fast på sådan et stort projekt. Du vil nok ikke kunne lave en OOP løsnig som holder. Vil du lave en løsning som virkelig holder så skal du kunne håndtere Objekt Orienteret Programmering. Efter min mening.

Med hensyn til data-source skal du vælge en SQL baseret database med god sikkerhed. MySQL er god fordi den kommer du ikke til at vokse ud af. Du kan også anvende XML og du kan anvende XML lageret direkte i databasen. Men data sikkerhed er det du skal tage mest seriøst. Alt hvad der går klient til server skal validres nøje. Faktisk mener jeg også der er regler om at du skal føre log over alle ip adresser som logger på af hensyn til misbrug. Disse logs skal du gemme i nogle år - det koster lager plads.

Sådan et projekt er man helst to udviklere om en front-end og en back-end det er svært at blive super god til det hele. Og gerne to af hver så de kan udføre eXtreme programming og programmere parvis. Også skal de ikke først lære flash at kende ; )

Start med at leg lidt med flash og find ud af hvad du kan. Og få godt styr på basics.

Se om du kan få en chat op at køre evt i løsninger der er udviklet i forvejen. Det kan også være der findes nogle opensource projekter i den retning. Evt en php løsning så er du på hjemmebane -- find evt en der kender flash rigtig godt.

Men du er nok typen -- der vil det du har sat dig i hovedet. Så rod dog med at få en chat op at køre på en testmaskine lav lidt sjov med det. Men lad være med at love nogen noget. Når du har fået chatten til at køre skal du teste den i hoved og r..
Få skidet til at bryde sammen leg en ondsindet hacker der vil snuppe data eller lure ip adresser. Tal med nogen som har prøvet at lave sådan en løsning.

Held og lykke --- husk nu at lave lektier uden gode karakterer bliver du ikke en af de rigtig tunge dreng ;o)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. juni 2005 - 12:46 #4
;-)
Avatar billede flashn00b Nybegynder
16. juni 2005 - 21:15 #5
Anyway..