Avatar billede gnuen_fra Nybegynder
09. juni 2005 - 10:40 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

fejl i SQL statement.

Er der en der kan svare mig på hvor fejlen ligger i mit SQL statement?

Sætningen ser således ud:
db.Open "SELECT * FROM skilte WHERE type = " & session("type"), database

fejlmeddelsen ser således ud:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl, fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket "type =".

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede nielle Nybegynder
09. juni 2005 - 10:43 #1
Prøv med

db.Open "SELECT * FROM skilte WHERE type = '" & session("type") & "'"
Avatar billede gnuen_fra Nybegynder
09. juni 2005 - 10:45 #2
så kommer fælgende fejl:

ADODB.Recordset (0x800A0E7D)
Forbindelsen kan ikke bruges til at udføre denne handling. Den er enten lukket eller ugyldig i denne sammenhæng.
Avatar billede medions Nybegynder
09. juni 2005 - 10:48 #3
db.Open "SELECT * FROM skilte WHERE type = '" & session("type") & "'", 1,2

Prøv sådan...

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
09. juni 2005 - 10:49 #4
Eller sådan:

db.Open "SELECT * FROM skilte WHERE type = " & session("type"), 1,2

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
09. juni 2005 - 10:49 #5
Hmm eller sådan her:

db.Open "SELECT * FROM skilte WHERE [type] = " & session("type"), 1,2

eller sådan:

db.Open "SELECT * FROM skilte WHERE [type] = '" & session("type") & "'", 1,2

//>Rune
Avatar billede nielle Nybegynder
09. juni 2005 - 10:49 #6
Så er det fordi at du har endnu en fejl. Det lader ikke til at du connecter korrekt til din database.
Avatar billede nielle Nybegynder
09. juni 2005 - 10:51 #7
Kan vi se koden for hvordan du opretter dit database ojjekt og forbinder til dette?
Avatar billede gnuen_fra Nybegynder
09. juni 2005 - 10:51 #8
Fejltype:
ADODB.Recordset (0x800A0BB9)
Argumenterne har en forkert type eller er uden for det angivne område, eller der er opstået en konflikt mellem dem.
Avatar billede nielle Nybegynder
09. juni 2005 - 10:53 #9
Kildekoden! ;^)
Avatar billede gnuen_fra Nybegynder
09. juni 2005 - 10:53 #10
Jeg har brugt samme connection til mange andre sider hvor det fungerer perfekt.
Avatar billede medions Nybegynder
09. juni 2005 - 10:54 #11
Hvis jeg var dig, ville jeg nok bruge denne connection + sql opsætning:

Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("dindbfil.mdb")
strSQL = "SELECT * FROM skilte WHERE [type] = " & session("type")
Set rs = objConn.Execute(strSQL)

eller sådan her

Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("dindbfil.mdb")
strSQL = "SELECT * FROM skilte WHERE [type] = '" & session("type") & "'"
Set rs = objConn.Execute(strSQL)

//>Rune
Avatar billede gnuen_fra Nybegynder
09. juni 2005 - 10:58 #12
kan det her da ikke bruges?

SET database = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
database.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("DBskilte.mdb")
Set db = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
db.Open "SELECT * FROM skilte WHERE [type] = " & session("type"), 1,2
Avatar billede nielle Nybegynder
09. juni 2005 - 11:17 #13
"Type" er vist ikke et reserveret ord, og derfor er det næppe nødvendigt med [] rundt om. Det skader dog ikke.

Hvilken datatype er din "type"? Hvis det er en tekst-type så skaæ der pinger rundt om for at det skal virke:

SET database = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
database.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("DBskilte.mdb")
Set db = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
db.Open "SELECT * FROM skilte WHERE [type] = '" & session("type") & "'", 1,2

Jeg må tilstå at jeg ikke helt ved hvad "1,2" dimsen gør. Men bortset fra det, så er jeg enig med medion (det er i hvert falæd den måde jeg selv plejer at gøre det på ;^):
Avatar billede gnuen_fra Nybegynder
09. juni 2005 - 11:56 #14
typen er en streng der indeholder tekst.
Avatar billede gnuen_fra Nybegynder
09. juni 2005 - 12:30 #15
Problemet er fikset! SQL-statementet skal således være:

db.Open "SELECT * FROM skilte WHERE [type] = '" & session("type") & "'", database

og ikke:
db.Open "SELECT * FROM skilte WHERE [type] = '" & session("type") & "'", 1,2

1000 tak for hjælpen Nielle og Medions....

hvem vil have point?
Avatar billede nielle Nybegynder
09. juni 2005 - 12:41 #16
Siger ikke nej.

Rent faktisk var det jo det jeg foreslog med det samme - nu kan jeg også se hvorfor du fik den efterfølgende fejl (det var ikke min mening at du skulle slette referencen til databasen) ;^)
Avatar billede nielle Nybegynder
09. juni 2005 - 12:48 #17
... men jeg synes forresten at 200 p er i overkanten givet sværhedsgraden - jeg nøjes helst med 15.
Avatar billede nielle Nybegynder
10. juni 2005 - 23:05 #18
Takker :^)