Avatar billede sleort Nybegynder
08. juni 2005 - 12:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

IDE ikke detected ved første boot

Alene fordi jeg ikke gider og skrive det hele igen så kommer det her på engelsk:

I got a SATA and a IDE HDD and a DVD drive in my system. When I boot, BIOS only detects the SATA disk and as windows xp is on the IDE hdd, I get a system boot failure, insert bootdisk. If I then press crtl+alt+del and reboot, it detects all drives correctly, but still boot failure. So I reboot again, change the boot priority in BIOS, so that the IDE boots first, saves and exits, and it all works out fine. Until I turn off my pc and want to boot it up again, then I have to start alle over. I have checked all cables, and they are in as they should be, all jumpers is set correctly.

I'm using a hole new system. All HDD are new, and was formattet prior to use and installment.

I'm using BIOS r1.11
It's a clean install, didn't ghost it or anything like that.

Found out that if I boot the computer wait 3 sec or so then reset it, it boot's up fine.
It seems like it does not detect the IDE cable fast enough before proseeding.

CMOS has been cleared 2 times now - and settings set to default, but problem remains.

IDE cable changed to new cable.

Problem remains.

IDE HDD changed to an old 4gb IDE HDD that I had, and the computer booted up as it should.
I put back in the "new" HDD and it failed to boot again.

CMOS battery replaced to new battery

IDE HDD replaced with new one.

Nogen som ved hvad der er problemet?
Avatar billede totalpc Seniormester
08. juni 2005 - 15:42 #1
Hmm..har du prøvet forskellige jumperinstillinger på IDE harddisken? CS eller MA ?
Ellers har jeg ik nogen forslag!
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2005 - 16:29 #2
Du skriver "IDE HDD changed to an old 4gb IDE HDD that I had, and the computer booted up as it should.
I put back in the "new" HDD and it failed to boot again." Jeg forstår som der ikke er problemer med din gamle harddisk, altså må synderen være din nye IDE harddisk. Så er der fladkablet, men det har du skiftet, jeg ville prøve at sætte min IDE harddisk på den sekundære kontroller og se om det viste samme fejl ellers er der kun "jumper settings" eller defekt harddisk tilbage
Avatar billede sleort Nybegynder
19. juli 2005 - 22:42 #3
Disken fejler intet - hverken den nye eller den gamle. IDE kablet har jeg også forsøgt og udskifte. Alle jumper positioner er testet og jeg har også udskiftet jumperne til nogle nye
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2006 - 18:19 #4
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??
Avatar billede sleort Nybegynder
09. august 2006 - 20:08 #5
problem løst - Det var Aopen som havde en fejl i deres bios software - problem er nu løst.