Avatar billede xitmorph Nybegynder
08. juni 2005 - 09:31 Der er 7 kommentarer

Opret vare i database med CategoryID = rullegardin funktion..

Hej eksperter.. Jeg er ved at bygge mit CMS til min shop. Og det eneste jeg mangler er at skulle oprette en vare. Jeg har lavet alt det med at hente data, men nu skal der oprettes noget data.
Jeg har lavet frontenden men det med det rullegardin har jeg ikke rigtig styr på.. der skal jo hentes noget data fra en tabel og oprettes noget data i en anden tabel med dataen fra den første tabel. Aner ikke hvordan jeg kan beskrive det nemmere..
Avatar billede snepnet Nybegynder
08. juni 2005 - 11:03 #1
hej xitmorph

i din page_load :

// spørg på om der er tale om postback eller ej
if(!IsPostBack)
{
  // bind listen her
  BindList();
}

protected void BindList()
{
  // læs her dine data ind fra basen
  // baseret på noget "select categoryname, categoryid from ... "
  // sug f.eks. med en reader, og sæt DataTextField til categoryname og
  // DataValueField til categoryid, eller tilføj blot listitems til listen
  // og sæt værdierne direkte fra readeren
}

hvis du så har en knap der trykkes på når der skal indsættes, tager du så bare der
list.SelectedValue, og bruger den i din insert.

håber det var til at følge :o)

mvh
Avatar billede xitmorph Nybegynder
08. juni 2005 - 11:35 #2
private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
        {
            if(!IsPostBack)
                {

                    BindList();
                }

        protected void BindList()
        {

            SqlConnection myConnection;

            myConnection = new SqlConnection("server=*******;uid=*******;pwd=*********;database=********");
            SqlCommand myCommand;
            myCommand = new SqlCommand("select CategoryName, CategoryID from CMRC_Categories", myConnection);
            myConnection.Open();
            SqlDataReader dr;
            dr = myCommand.ExecuteReader(CommandBehavior.CloseConnection);

            while (dr.Read())
            {
                DropCat.Items.Add(new ListItem((String)dr["CategoryName"] , (string)dr["CategoryID"] ));

            }
                DropCat.DataBind();

            dr.Close();
        }
Var det det her du mente ?
Avatar billede snepnet Nybegynder
08. juni 2005 - 11:41 #3
ja - det var noget i den stil :o)
... der er dog ingen grund til at du både tilføjer rækkerne "manuelt", og laver en .DataBind()
sæt enten readeren som kilde til listen, og sørg for at sætte .DataTextField / .DataValueField på den - eller tilføj rækkerne med Add(...).
mvh
Avatar billede xitmorph Nybegynder
08. juni 2005 - 11:42 #4
Jeg har prøvet lidt af hvært.. men den fejler stadig..  den siger: Den angivne ændring er ugyldig.
Beskrivelse: Der opstod en ikke-afviklet undtagelse under udførelse af den aktuelle webanmodning. Se staksporingen for at få yderligere oplysninger om fejlen, og hvor den kom fra i koden.

Detaljer om undtagelse: System.InvalidCastException: Den angivne ændring er ugyldig.

Kildefejl:
Avatar billede xitmorph Nybegynder
08. juni 2005 - 12:55 #5
looool.... jeg er f.... en klovn.. smid lige et svar.. brugte bare hovedet lidt.. det var sq lidt nemmere..
Avatar billede snepnet Nybegynder
09. juni 2005 - 08:48 #6
sorry ... det blev en lang dag igår, men fedt at du fik det til at virke :o)
mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
07. september 2005 - 17:20 #7
hej xitmorph - kan vi lukke her?
mvh