Avatar billede knudhut Nybegynder
07. juni 2005 - 16:12 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Fjernsupport gennem routere

Er der en relativ enkel måde at få kontakt med en anden PC på nettet, så jeg kan fjernsupporter mine venner?

Kan ikke se IP adresse på andre PCere som har router.

Har prøvet Messenger.

Hilsen
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. juni 2005 - 16:44 #1
Du kan bruge windows indbyggede fjernskrivebord, du kan bruge VNC der er gratis eller du kan købe Dameware der er rigtig godt. Fælles for alle disse programmer er dog at der skal åbnes for dem gennem routeren og at de udgør en bastant sikkerhedsrisiko hvis du ikke sikre dig ordentligt
Avatar billede knudhut Nybegynder
07. juni 2005 - 19:53 #2
Har kigget på Dameware, det lyder umiddelbart godt, det skal det jo gøre i en reklame.
"en bastant sikkerhedsrisiko hvis du ikke sikre dig ordentligt".
og hvordan gør jeg det? - jeg ved godt at der ikke er absolutter i PC verdenen, synes du måske at risikoen er større end fordelen.

Hilsen Knudhut
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. juni 2005 - 20:51 #3
Du kan sikre dig på forskellige måder. F.eks. ved at gennemføre fjern administration gennem VPN. Win 200, XP og 2003 understøtter IPSec, hvorfor disse operativsystemer kan lave VPN out-of-the-box, du kan også anvende SSH der jo også langt hen af vejen er gratis.

Du bør lige gyldigt om du anvender VPN eller ej konfigurere firewalls i begge ender således at de kun tillader den nødvendige kommunikation fra din IP til deres ip og tilbage, men ikke fra/til andre IP adresser. DVS. bruger du f.eks. IPSec, så åbner du firewallen for trafik på port 500 og for ip protokollerne 50 og 51 mellem de to relevante ip adresser og ikke andet. Jeg skal f.eks. ikke have lov til at forsøge at tilkoble mig din IPSec port fra min IP.

Jeg har skrevet en artikle om overvejelser i forbindelse med firewall reglsæt som du kan læse hvis du interessere dig for sikkerhed

http://www.eksperten.dk/artikler/554