Avatar billede minimester Nybegynder
07. juni 2005 - 11:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

processor problem!!

jeg har en bærbar med en amb mobile processor det er en 2400+ men ved diverse test kan jeg ikke få den til at yde mere end 795 mhz nogle programmer siger 6*133(ved så ikke lige hvad det er ) computeren er blevet meget sløv på det sidste, det skal lige siges at den er udstyret med 512mb ram, kander være noge galt med den?? og såfremt hvad??

specifikationer:
amd 2400+
512mb ram pc 27oo 133
windows xp pro
64 mb delt grafik.
Avatar billede haverslev Novice
07. juni 2005 - 14:08 #1
Em mobil processor, kører KUN med den hastighed, der er behov for.
Det vil sige, at under afviklingen af ovenstående programmer, så behøver den kun at køre 795 Mhz for at afvikle dem.  Selvom den kan køre 1700Mhz

Prøv med en generel oprydning:

Start stifinder - ”windows tast + E ” - klik på Funktioner, klik på Mappeindstillinger, klik på faneblad Vis.
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper" – Anvend.
Find derefter disse mapper og slet indholdet i dem
C:\Documents and Settings\NAVN\COOKIES
C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temp
C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temporary internet files

Diskoprydning:
1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskoprydning.
2. Vælg det drev der skal ryddes op på og tryk Ok. Nu beregner Windows, hvor meget plads der kan frigøres.
3. Så kan der vælges på hvad der skal fjernes, - Windows har valgt nogle på forhånd og der kan frit foretages til eller fravalg. Alt kan slettes uden problemer. - Tryk Ok.
4. Bekræft med Ja. Der udføres herefter oprydning, ud fra de principper der blev valgt.
5. Programmet lukker selv og der kan nu arbejdes med en kvikkere computer med mere plads på harddisken.

Diskdefragmentering:
1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskdefragmentering.
2. Grundlæggende handler det så om, at markere/vælge, det drev man ønsker at defragmentere. Og igen afhængigt af Windows version, er der forskel på, hvordan defragmenteringen sættes i gang, men det giver i alle tilfælde sig selv. Se efter en knap med påtegnelsen - Ok eller Defragmentér og tryk på den.
3. Når defragmenteringen er overstået for det valgte drev, kommer der en besked om, at det er gjort og afhængigt af Windows version, om man ønsker at defragmentere andre drev. Man kan så foretage sine valg.
4. Når det hele er overstået er der kun tilbage, at lukke værktøjet.

Snavs/spyware på pc`en:Hent og installer programmet Spybot:
http://www.safer-networking.org/en/download/index.html
og opdatere det, kører programmet ved at klikke på "Check for problems". Den finder helt sikkert en del "snavs", hvis det er første gang, det bliver kørt på pc`en.

Det Spybot finder af "snavs", klikker du på "fix selected problems", klik "Yes" og der vil komme grønne flueben udfor hver enkelt linie, efterhånden som den "fixer" dem.
Der kommer så en boks "XX antal fixed" - Klik OK.
Herefter klikkes på knappen "Immunize" i venstre side, og den checker alle "bad products", klik på "+ imunnize", og du kan lukke programmet spybot.

Kør en tur med denne:  http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe - Virusscanner.
Aktiver det hele i opsætningen derinde, så den kan skanne alt igennem.
Den kan finde en hel del filer, som den ikke kender og som IKKE er virus - her vil den skrive "no action taken" og de slettes selvfølgelig ikke.
(Kan tage et par timer at kører alt)
Avatar billede minimester Nybegynder
07. juni 2005 - 19:04 #2
jeg kan sige at den er nyformateret, netop fordi jeg synes at den var ved at være lidt sløv, den er også blevet teste med et stres program, som heller ikke fik den til at stige(max 795mhz)
den er også blevet testet da den kørte en test i ansys workbench, der som regel kræver fuld processor kraft.
mvh
minimester
Avatar billede haverslev Novice
07. juni 2005 - 21:17 #3
Prøv at hente programmet EVEREST Home Edition v1.51 som giver en masse oplysninger om din pc.  Klik på motherboard, klik på CPU og se om ikke den vise "oprindelig hastighed" i Mzh

Hvis du kører med Norton Internet security, så er der jo en hel del programmer som kan/skal have adgang til nettet. Hvis man kun har givet programmerne tilladelse efterhånden som man har installeret dem, ja så laver Norton ien slags "summering" i opstarten og checker hvilke programme har tilladelse og hvilke har ikke. Det går der jo lidt tid med, alt efter hvormange programmer man har installeret.
Hvis man f.eks ikke har kørt en programscanning og givet de programmer Automatisk tilladelse . til at gå på nettet, ja så er den langsommere i opstarten.
Det kan ændres ved at udføre følgende.
Dobbeltklik på Norton globusen, nede ved uret, klik på linien "personlig firewall",
klik herefter på knappen "konfigurer"
Klik på Faneblad "programkontol", klik på knappen "programscanning"
Nu søger den hele computeren igennem, for programmer der vil/skal have adgang til nettet - nogen vil der står "automatisk" i og det er f.eks windows.
Når den er færdig med scanningen, er opgaven så at checke om alle programmerne der er fundet, skal have adgang til nettet.
Hvis man har nogle programmer, som man ikke ved hvad er og hvad de gør, så lad være med at give adgang. Her opfordre jeg til at hente f.eks programmet Spybot eller Ad-Aware og scanne sin pc igennem for snavs (spyware)
Hvis man derimod kender alle sine programmer, som vil have adgang til nettet - så sæt flueben i dem, ved at klikke på knappen "marker alle", Klik på knappen ”Udfør”

Følg nedenstående vejledning for at mindske den tid det tager at starte Windows XP op.
Jeg anbefaler, at du laver en backup af dine data, inden du påbegynder de trin jeg beskriver nedenfor.
1.Start med at downloade Bootvis programmet fra Microsofts hjemmeside.
2.Luk alle programmer du har kørende, for eksempel Word, Outlook osv.
3.Pak Bootvis programmet ud på for eksempel skrivebordet.
4.Kør programmet Bootvis.
5.Vælg menupunktet Trace -> "Next boot + Driver Delays".
6.Et vindue dukker frem -> Klik OK.
7.Computeren vil efter et stykke tid genstarte og Bootvis startes automatisk efter genstarten.
8.Vælg menupunktet Trace -> Optimize System.
9.Der laves nu en analyse af de filer computeren benytter under en normal opstart.
10.Computeren genstarter.
11.Efter genstart sker der en optimering af de filer computeren benytter under en normal opstart.
12.Der vises en dialogboks med "Optimizing system".
13.Når dialogboksen forsvinder er operationen udført.
14.Genstart din computer og se hvor hurtigt den nu genstarter.
Din computer skulle nu gerne være mærkbar hurtigere til at starte op.
Hent bootvis her: http://www.soft32.com/download_19687.html
Avatar billede minimester Nybegynder
07. juni 2005 - 22:27 #4
hmm for lige at afklare det helt.. Der er ikke spyware på maskinen. den booter som den skal.. og men Everest viser den stadig ikke mere end 795 mhz..
så er stadig lidt på bar bund ... jeg har tilmed prøvet at flashe bios, for at se om det havde nogen indvirkning.. men nej .
Avatar billede minimester Nybegynder
08. juni 2005 - 07:58 #5
screendump fra Everest http://rapidshare.de/files/2247304/screendump.JPG.html

cpu type burde jo være noget mere end 800mhz .eller? mangler stadig et svar der er brugbart!
Avatar billede ferdinand.k Mester
08. juni 2005 - 08:10 #6
Det er sandynligvis som Haverslev skriver at processoren automatisk drosler ned når den ikke skal bruge alle tilgængelige ressourcer. Dette gør den for at spare batteritid! Jeg mener at det kan have noget med strømstyrringen at gøre, altså den måde som windows administrerer din batteritid!
Prøv evt med at smide laderen til, og vælg et strømskema som giver maskinen fuld udbytte, samt kører en tung process som f.eks at konverterer en video, eller en tung Photoshop arbejdsbyrde således at maskinen kommer i knæ. Dette burde tvinge frekvensen op...!